Overslaan en naar de inhoud gaan

Daarom neem je toekomstvoorspellingen met een korreltje zout

Het is een traditie op congressen in de online wereld: voorspellingen doen. Iedereen bedient zich ervan. Vooral bij nieuwe ontwikkelingen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We gaan terug naar het jaar 2010. De mobiele markt staat op het punt van enorme groei. In neem je even mee langs een aantal willekeurige voorspellingen van toen, en de uitkomsten van nu. 

related partner content for mobile comes here

1. Smartphones verkocht in 2013

Voorspelling:

Realiteit:

De iPhone, katalysator van de markt, was al een tijd uit. IDC voorzag de omvang van ontwikkelingen niet. Geen schande, maar het verschil tussen de voorspelling en de uiteindelijke waarde is schokkend. 

2. Marktaandeel Android in 2013

Voorspelling:

Realiteit:

Android bestond natuurlijk nog maar net, maar kennelijk dichtte Gartner de zoekgigant hier geen destijds geen dominantie toe. Dit deed het wel voor Symbian! Dit OS zou volgens voorspellingen van Gartner marktleider zijn geweest in 2013. Hoe anders is dit gelopen. Kennelijk zag Gartner niet wat nodig is voor falen of slagen als mobile operating system.

3. Tablet sales groter dan PC sales in 2013

Voorspelling:

Realiteit: onwaar (Gartner, vs )

Tablet sales hebben de PC sales bij lange na niet ingehaald in 2013. Tijdens de recessie zijn PC verkopen gestagneerd, wat misschien wel normaal was. Dit maakte het voor de nieuwe markt tablets eenvoudig betere groeicijfers te halen. Maar tablets zijn tot op heden niet in staat PCs voor een enorme groep mensen overbodig te maken. Iets wat onderzoeksbureaus en ook mij toch wel verrast.

4. Omzet app stores in 2013

Voorspelling:

Realiteit: ca USD 15 miljard ( / )

Apples App Store rapporteerde dat het in 2013 net de 10 mld dollar had gepasseerd. Android is nog wat kleiner in omvang dus de voorspelling van Gartner wordt bij lange na niet gehaald. 

Voor de goede orde: dit is geen selectie. Het is een willekeurig lijstje van de eerste Google search results in pagina&;s gemaakt tot het jaar 2011.

Wat nu? Het ligt in onze natuur om in onzekere situaties te zoeken naar houvast. Wat ik in dit blog wil aantonen, is dat schattingen over vele jaren erg onzeker zijn. In het bijzonder als het gaat om onzeker nieuw terrein. 

Neem the Internet of things. Een nieuwe markt, veelbelovend, maar vol met onbekenden. De schattingen vliegen je om de oren, Cisco verwachtte in mei 2013 aan winsten in het komende decennia, in februari 2014 verwachten ze al benefit "over the next several years". En IDC zat in juni 2014 nog op voor het jaar 2020, en Gartner op aan economic value add. Het gaat alle kanten op. Denk hier nog eens aan als iemand op een congres voorspellingen doet. 

Als het gaat om nieuwe markten: zoek niet naar houvast door voorspellingen te doen, maar door veel te proberen en effecten te extrapoleren naar je eigen bedrijf of dat van je klant. Dat is leuker, effectiever en leerzamer.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in