Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wetenschapper moet bewuster communiceren’

Wetenschappers zien zich steeds meer geplaatst naast of tegenover de patiënt, consument, burger, actievoerder, beleidsmaker en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het beeld dat het publiek heeft van de wetenschap is naast verwondering ook de nodige bezorgdheid over de maatschappelijke impact van onderzoek ontstaan. Volgens Osseweijer stelt de maatschappij vragen over doel en functie, over toepassing en gebruik van onderzoek en vraagt men zich af wie bepaalt wat er wel of niet mag.
Om wetenschappers en wetenschapscommunicatoren handreikingen te geven om dergelijke discussies aan te gaan, zetten Osseweijer en haar collega’s in Delft vier onderzoekslijnen uit:
- identificeren en kwalificeren van (toekomstige) ethische, juridische en maatschappelijke issues in technologieontwikkeling
- ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid en gewenste competenties van ingenieurs en wetenschapscommunicatoren
- ontwerpen en valideren van (interactieve) communicatieprocessen
- ontwerpen en valideren van educatieprocessen

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek vindt plaats in de groepen Science Education & Communication en Biotechnologie & Samenleving van de TU Delft, en wordt ondersteund door de Koninklijke Nederlandse Ingenieurs Vereniging KIVI-NIRIA.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in