Voedingsindustrie staakt reclame voor jonge kinderen
Dat meldt NRC Handelsblad. Voor het eerst is de industrie bereid tot beperkende maatregelen voor jonge kinderen als het gaat om een ban op reclame voor voeding gericht op kinderen tot 7 jaar. Brancheorganisatie FNLI stuurt een voorstel hierover binnen twee maanden naar de stichting Reclame Code, zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. Hiermee wil de industrie een bijdrage leveren aan het terugdringen van overgewicht bij kinderen.
Als de stichting Reclame Code akkoord gaat kan de maatregel in de eerste helft van volgend jaar ingaan. Voordat de stichting een regel opneemt in de reclamecode, toetst ze die eerst op werkbaarheid, zegt directeur Prisca Ancion. Ze laat zich niet uit over het FNLI-voorstel, omdat ze de tekst ervan niet kent.
Al langere tijd wordt de voedingsindustrie gevraagd haar voedingsreclame te beperken die gericht is op kinderen. Het gaat vooral om reclame in kinderbladen en rond de tv-programma’s op commerciële kinderzenders Jetix en Nickelodeon.
De FNLI trekt de reclame voor alle voeding in, want de organisatie meent dat de ene soort voeding niet schadelijker is dan de andere. Den Ouden is er wel sceptisch over: ‘We geloven niet dat dit een jota helpt tegen overgewicht, maar we willen een keer een einde maken aan de discussie.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid