Virtuele community beïnvloedt aankoopgedrag


Elektronische discussieforums, mededelingenborden, nieuwsgroepen, e-maillijsten en chatrooms bieden consumenten, waar dan ook ter wereld, de mogelijkheid om hun kennis, ervaringen en meningen te delen. De populariteit blijkt uit de grote hoeveelheid virtuele communities die georganiseerd zijn rondom consumptiegerelateerde interesses. Dit soort communities vertegenwoordigen uitgebreide netwerken van consumptiekennis en kameraadschap die invloed hebben op consumentengedrag. Aldus Kristine de Valck in haar proefschrift Virtual Communities of Consumption: Networks of Consumer Knowledge and Companionship. Zij promoveert op donderdag 28 april 2005 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Het onderzoek geeft inzicht in verschillende aspecten van community deelname en invloed. Uit het onderzoek blijkt dat de invloed van communities op het beslissingsproces van consumenten aanzienlijk is, vooral in de fases van het zoeken naar informatie en het afwegen van alternatieven. Community invloed neemt af naarmate het beslissingsproces ingewikkelder wordt. Echter, voor eenvoudige beslissingsprocessen wordt er meer waarde toegekend aan de community als informatiebron dan aan andere informatiebronnen, waaronder de traditionele media.
Een analyse van de manier waarop consumenten deelnemen in de community heeft een classificatie van zes typen communityleden opgeleverd. Dit stelt marketeers in staat interessante doelgroepen te lokaliseren en het biedt hen inzichten in hoe deze doelgroepen aangesproken kunnen worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe dissertatie illustreert het informatie-uitwisselingsproces tussen consumenten in online discussieforums. Het belicht niet alleen hoe consumenten met elkaar communiceren en waarover, maar ook hoe zij elkaar actief proberen te beïnvloeden. Het laat zien dat communityleden een interesse delen in het centrale thema, maar dat hun meningen en consumptiegedrag uiteenlopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid