Overslaan en naar de inhoud gaan

Verzekeraars willen met 'communicatietoets' draagvlak voor big data vergroten

Alleen die informatie verzamelen waar een logische verklaring voor is
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Verbond van Verzekeraars wil dat verzekeringsmaatschappijen een communicatietoets gaan gebruiken om te bezien of zijn extra data van hun klanten kunnen vragen. Als een verzekeraar geen logisch verhaal heeft waarom hij extra informatie wil, dan zou hij die ook niet moeten opvragen.

related partner content for mobile comes here

Dat staat in een van het Verbond van Verzekeraars over het gebruik van big data. Het Verbond probeert met het rapport de zorgen over privacy en big data weg te nemen.

Kastjes in auto

Verzekeraars beschikken over steeds meer informatie over hun klanten door de toegenomen online toepassingen. Zo kunnen kastjes in auto’s inzicht geven in het rijgedrag van bestuurders. Mensen die weinig of veilig rijden kunnen beloond worden met een lagere premie, natuurlijk wel als ze verzekeraars laten beschikken over de informatie.

Om het draagvlak daarvoor te krijgen stelt de brancheorganisatie een aantal maatregelen voor. Zo mag het vergaren van dat er niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen.

Logische verklaringen

Daarnaast raadt het Verbond verzekeraars aan de ‘communicatietoets’ te hanteren. Zo’n toets kan inhouden dat verzekeraars alleen die informatie verzamelen waar een logische, risicogerelateerde verklaring voor te geven is.

Er is bijvoorbeeld een logische verklaring voor het gegeven dat het gewicht van een auto of de rijstijl van een bestuurder relevant is voor de hoogte van een premie. Ook het betaalgedrag van klanten is een logische factor, aldus het verbond: slecht betalende klanten nopen verzekeraars immers tot incassoprocedures.

Niet uit te leggen, niet doen

Factoren die niet uit te leggen zijn, moeten niet worden meegenomen moeten worden in datamodellen. Als verzekeraars Big Data-analyses niet kunnen uitgeleggen, kunnen zij ook niet verwachten dat klanten er begrip voor hebben en dat er duurzaam maatschappelijk draagvlak voor is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in