Verkoop sterke drank flink gedaald


Slijters in de grensstreken met Duitsland en België hebben hun omzet extra hard zien inzakken. Over de grens is een fles al snel tien tot dertig procent goedkoper. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen, dat in opdracht van Bacardi-Martini Nederland de maanden februari en maart 2003 vergeleek met dezelfde periode een jaar eerder. De afzet van sterke drank loopt al jaren terug, maar steeds met enkele procenten. Gestegen prijsbewustheid door de komst van de euro, de slechtere economische omstandigheden en de hogere accijnzen komen nu in de alcoholsector extra hard aan. Alleen wijn stijgt in de verkoopcijfers, meldt het Rotterdams Dagblad.
Ook het populaire mixdrankje Bacardi Breezer is over zijn hoogtepunt heen. In de twaalf maanden voor mei 2002 werd via de supermarkten 14,2 miljoen liter aan Breezers verkocht, maar in de daarop volgende twaalf maanden tot en met mei 2003 daalde het aantal liters tot 13,7 miljoen. Deels komt dat door de hogere accijns, maar het drankje heeft ook last van een aantal goedkopere kopieën die inmiddels op de markt zijn. Zelfs Heineken kwam maandag voor het eerst sinds mensenheugenis met een winstwaarschuwing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid