Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell duurzaamste onderneming in AEX-index

Shell is van alle bedrijven met een notering in de AEX-index van de effectenbeurs in Amsterdam de onderneming die het hoogst scoort…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het olieconcern scoort 72 procent van het maximaal aantal punten. Op de laatste plaats staathet Italiaanse modeconcern Gucci met een score van 36 procent.

related partner content for mobile comes here

DSR vergeleek de beursgenoteerde onderneming op zes uiteenlopende thema's: werknemers,leveranciers en mensenrechten, samenleving, milieu, behoorlijk bestuur en klanten.

De onderzoekers noemen de score van Shell zelf een opvallend resultaat, gezien de aard van debedrijfsactiviteiten. Ze schrijven de "relatief hoge score' van het olieconcern vooral toe "aan hetfeit dat de onderneming heeft geleerd te luisteren naar zijn aandeelhouders en anderebelanghebbenden'.

In de toptien staan na Shell het bierconcern Heineken (67 procent), Philips (66 procent),Unilever (65 procent), DSM (64 procent), Ahold (63 procent), KPN (61 procent), ING (60 procent),Reed Elsevier (56 procent) en VNU (54 procent).

In Europees perspectief doen de AEX-fondsen het niet slecht. Ze scoren gemiddeld een tweedeplaats, na Zwitserse beursgenoteerde ondernemingen. Nederland scoort vooral goed op het themasamenleving. Op milieugebied scoren de AEX-fondsen minder goed.

Het is de eerste keer dat het onderzoeksbureau DSR, vorig jaar opgericht door Fortis-dochterMeesPierson, pensioenfonds PGGM en Triodos Bank, de duurzaamheid van de AEX-fondsen inkaart heeft gebracht. DSR is van plan dit jaarlijks te gaan doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in