Tv-reclame leningen ergert toezichthouder
De intermediairs vallen vanaf medio volgend jaar onder toezicht van de AFM. Die gaat hen controleren zodra de nieuwe Wet financiële dienstverlening van kracht wordt - naar verwachting in de loop van volgend jaar.
'We hebben nu geen zeggenschap over bepaalde reclame-uitingen. De aanbieders kunnen er echter op rekenen dat de zaak vanaf de eerste dag wordt aangepakt', aldus AFM-voorzitter Arthur Docters van Leeuwen in de Volkskrant. De tv-spotjes van Postkrediet, Frisia en Gelink Adviesgroep zijn momenteel de meest in het oog springende reclame-uitingen van intermediairs.
De tussenpersonen moeten zich straks aantoonbaar meer om hun klanten bekommeren: 'Het kan niet zo zijn dat intermediairs complexe en riskante financiële producten verkopen, zonder zich te verdiepen in hun klanten.' De intermediairs moeten meebetalen aan hun toezicht. Volgens de AFM gaat dat 1 à 2 procent van de jaaromzet kosten. De extra kosten en scherpere eisen maken een shake-out waarschijnlijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid