Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse tv promoot alcoholgebruik

STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft in samenwerking met de vakgroep Communicatie van de Universiteit van Amsterdam (UvA) onderzocht in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat bij 60,8 procent van in totaal 528 onderzochte programma's er sprake is van een verwijzing naar alcohol. Bij 80 procent van de verwijzingen wordt alcohol geplaatst in een duidelijke positieve context: het is lekker, het ontspant of het is gezellig. De meest voorkomende verwijzing is dat je op tv mensen alcohol ziet drinken (bij 6 van de 10 verwijzingen naar alcohol). Bij 81 programma's was er mogelijk sprake van sponsoring omdat specifieke merknamen van alcoholhoudende dranken duidelijk leesbaar in beeld waren.

related partner content for mobile comes here

Totaal zijn 988 verwijzingen in de 528 onderzochte programma's aangetroffen. Op de drie publieke zenders (Nederland 1, 2 en 3) kwamen in een week 167 verwijzingen naar alcohol voor en op de 7 commerciële zenders (RTL4, RTL5, SBS6, Yorin, V8, Net5 en Veronica) 821. In de onderzochte sportprogramma's en de fictie-programma's (soaps, dramaseries en films) komen relatief de meeste verwijzingen voor naar alcohol (respectievelijk in 80 procent en 75 procent van de programma's).In kinderprogramma's werden de minste verwijzingen naar alcohol aangetroffen (in 2 van de 35 programma's. Daarom zijn niet alle kinderprogramma's en evenmin enkele andere 'onverdachte' programma's zoals concertuitvoeringen in het onderzoek betrokken.

Alcoholgebruik wordt op televisie in ruim 80 procent van de situaties waarin het voorkomt positief neergezet. Bij 9,2 procent van de verwijzingen naar alcohol worden ook negatieve aspecten van alcoholgebruik in beeld gebracht. De positieve uitingen hebben betrekking op de smaak van alcohol (23,6 procent), het ontspannende effect (24,2), gezelligheid (19,6) en verleiding en seksueel contact (8,3). Biergebruik is het meest zichtbaar op tv (bij 30 procent van de verwijzingen) gevolgd door wijn (28 procent). Sterke drank wordt ook redelijk vaak getoond of genoemd (21,6 procent). Het gebruik van de in populariteit groeiende mixdranken komt in tv-programma's nog relatief weinig voor. Vrouwen drinken op tv voornamelijk wijn, mannen bier en sterke drank, vooral als ze onder elkaar zijn.

De mediawet verbiedt het sponsoren door tabaksproducenten en de farmaceutische industrie via zowel publieke als commerciële omroepen. Sponsoring door alcoholproducenten is niet verboden.Bij 81 van de onderzochte programma's (8 procent) waren specifieke merknamen van alcoholhoudende dranken duidelijk zichtbaar. De onderzoeker geeft aan dat deze programma's mogelijk zijn gesponsord door de alcoholproducenten, maar het bewijs daarvoor ontbreekt meestal (tenzij de aftiteling de sponsor vermeldt). De merknamen van de biermerken Heineken en Grolsch kwamen het meest in beeld.Sponsoring vindt bij 40 procent van de vermoedelijk gesponsorde programma's plaats in de vorm van 'productplacement'. Het bewuste merk komt daarbij duidelijk zichtbaar en opvallend vaak in beeld. Nader onderzoek zou moeten uitwijzen of hier sprake is van sluikreclame.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in