Overslaan en naar de inhoud gaan

TrendRede 2014: Connected maar vaak eenzamer dan ooit

De TrendRede wordt dit jaar alweer voor de vierde maal uitgeproken, op 10 september aanstaande. De TrendRede is een cadeau voor burgers,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De TrendRede wordt dit jaar alweer voor de vierde maal uitgeproken, op 10 september aanstaande. De is een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland en wordt belangeloos samengesteld door een groep van twaalf vooraanstaande . Door hun kennis te bundelen, willen zij een bijdrage leveren aan de toekomst van de samenleving waar ze zelf deel van uitmaken. In aanloop naar de TrendRede kijken zij terug en vooruit en geven zij in een wekelijkse blogserie hun visie op deze toekomst.

related partner content for mobile comes here

, ceo Trendbox, schreef onderstaand blog:

In de eerste blog ter voorbereiding op de Trendrede 2014 vertelde Norbert Mirani dat het roer om moet. Een van de signalen die hij vermeldde, betrof het overnemen van voorheen menselijk werk door computers. Is natuurlijk een beweging die al heel lang gaande is. Voordeel van dit fenomeen is dat er een zekere neutraliteit in beoordelingen optreedt, want een goed computerprogramma maakt alleen dat onderscheid, dat gewenst is.

Nadeel is echter dat een computerprogramma vaak volstrekt ongevoelig is voor de achterliggende menselijke oorzaken.

In de inmiddels 23 jaar dat we bij Trendbox het grootschalige onderzoek Life & Living doen, waarin we de verhouding tussen mensen en maatschappelijke bewegingen volgen, zien we menige trend die geraakt wordt door de digitalisering.

Meestal valt bij het ontstaan van een nieuwe trend op computergebied een vorm van tweedeling te constateren in de reacties erop: je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Na verloop van tijd is het vooral de functionele beoordeling (nuttigheid bijvoorbeeld) die het doorgaand succes van een digitale trend bepaalt.
Maar soms zijn er van die hele grote bewegingen, die toch gekke, wellicht zelfs ongewenste, gevolgen hebben. Neem nu de rol van digitalisering in het intermenselijk fenomeen van vriendschappen: we hebben Facebook, Twitter, Pinterest, etc.

In eerste instantie door gebruikers bejubeld om het gemak en om de snelheid waarmee je met vrienden, kennissen in contact kunt blijven. Daarna gerespecteerd om het grote aantal digitale vrienden dat je kunt krijgen. Inmiddels gevreesd om de laagdrempelige kritiek-factor. En ont-vriending blijkt in de praktijk nogal moeilijk te zijn.

Eenzaam
Tegen die achtergrond, en door het nogal intensieve karakter ervan, zien we in Life & Living dat het aantal Nederlanders dat zegt minder echte, fysieke vriendschappen te hebben, met forse stappen is opgelopen. Men vindt zelfs van zichzelf dat in het echte leven minder gemakkelijk nieuwe vrienden maakt. En dat men minder contact met buren, kennissen, familie heeft. En dat die smartphone toch wel erg dominant blijkt te zijn.

Met als gevolg dat Eenzaamheid inmiddels helaas een echt maatschappelijk probleem is geworden. 61% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder herkende eenzaamheid in januari 2013, twee jaar geleden was dit nog 50%.

‘’t Is waar: ligt niet alleen aan de digitalisering, er is zeker ook een effect van de recessie in de vorm van thuisblijven is goedkoper dan uitgaan, maar toch, het scherm schermt je af…

En wellicht gelukkig: in de vorm van Jongere Vrouwen is er inmiddels een categorie Nederlanders die weer kiest voor de meer fysieke contacten, visites aan vriendinnen, klassiek een kopje thee met een goed gesprek. Niet vermeld wordt nog of de smartphone hierbij uit of aan staat…

Goos Eilander, CEO Trendbox BV

Op dinsdag 10 september wordt in Utrecht CS voor de vierde keer de TrendRede uitgesproken. Wil je bij de TrendRede 2014 aanwezig zijn? Meld je dan op vanaf 2 september a.s.
De TrendRede wordt belangeloos samengesteld door een groep van twaalf vooraanstaande trendwatchers http://www.trendrede.nl/trendwatchers. De term trendwatcher ligt gevoelig. Maar voor dit gezamenlijke doel wordt de definitiediscussie gelaten voor wat ze is. Bij de TrendRede wordt gekeken naar maatschappelijke ontwikkelingen die kansrijk zijn of juist bedreigend en daarom meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. De TrendRede prikkelt gedachten en overstijgt de hectiek en de problematiek van de alledaagse praktijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in