Overslaan en naar de inhoud gaan

Singapore Girl gescheiden, hertrouwd

Het zal de Nederlandse reclamewereld vast niet zijn ontgaan, maar op Molblog heb ik het nog niet gezien. Daarom maar even een postje eraan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na 35 jaar is de Singapore Girl deze week officieel in andere handen overgegaan. And the winner is... TBWA, dat tevoorschijn kwam na een felle strijd die op het laatst ging tussen medegiganten DDB en Publicis. Niet alleen gaat het om een account dat zo'n $60 miljoen op jaarbasis waard is, ook wordt het succesvolle Singapore Airlines met recht tot een van de meest prestigieuze luchtvaartaccounts ter wereld gerekend.

related partner content for mobile comes here

Ian Bateys campagne rond de Singapore Girl was in 1972 een revolutie in luchtvaartreclame, die tot dan toe werd gedomineerd door landkaartjes met netwerken, plaatjes van vliegtuigen en vliegtuiginterieurs. Het verhaal van het piepkleine reclamebureautje met acht werknemers dat het Singapore Airlines-account voor ieders neus wegkaapte met een gewaagd idee - romantische meisjes in sarongs - en samen met zijn klant tot een grootmacht uitgroeide, is omgeven met grote wolken reclameromantiek.

Ian Batey mag dan de vader van de campagne zijn geweest die Singapore Airlines naar de top van zowat iedere luchtvaartstatistiek bracht - hoogste klanttevredenheid, beste cabinepersoneel, grootste marktkapitalisatie, hoogste winstgevendheid, het maakt niet uit - het bedenken van de uitdrukking 'Singapore Girl' wordt aan een ander toegeschreven. Dat was de mode-ontwerper Pierre Balmain, die de sarong kebaya met zijn karakteristieke printje ontwierp toen de jonge maatschappij nieuwe kostuums nodig had.

35 Jaar lang zat Batey Ads, inmiddels onderdeel van ex-winkelwagentjesboer , rotsvast in het zadel, maar de laatste jaren kwam de klad er een beetje in. De campagne werd steeds meer als sleets en te productgericht ervaren, precies de fout die Bateys concurrenten decennia geleden hadden gemaakt. Tekenend was dat Batey, dat uiteraard als zittend bureau was uitgenodigd voor de pitch, niet eens de tweede ronde haalde.

TBWA Singapore verkeert inmiddels, begrijpelijkerwijs, in hogere sferen. (Minimaal een kilometer of elf, zou ik zeggen.) Regio-baas Philip Brett mag uiteraard over de plannen niets loslaten, maar liet zich wel ontvallen dat het resultaat 'baanbrekend' zou zijn, en dat we ons moeten voorbereiden op een 'disruption.'

Creatief Directeur Graham Kelly ging nog een stapje verder. Hij had na het horen van het nieuws zijn 14 weken oude zoontje toegesproken, met de woorden 'Op een dag, mijn jongen, trouw jij met een Singapore Girl.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in