Overslaan en naar de inhoud gaan

Presentatie Raymond Spanjar

De middag van Marketinglive!afgelopen woensdag 6 juni, stond in het teken van communities. Eduard de Wilde legde de marketingstrategie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De middag van afgelopen woensdag 6 juni, stond in het teken van communities. Eduard de Wilde legde de marketingstrategie erachter uit, Ronnie Overgoor interviewde in ! Astrid Loeff, international media manager Sara Lee, en
Jacqueline Smit, Country Manager .

related partner content for mobile comes here

Een mooie inleiding voor de presentatie van Marketeer of the Year-genomineerde Raymond Spanjar, mede-oprichter van social network .

Het concept van Hyves mag wel bekend worden geacht: Spanjar noemde de '6 degrees of separation-theorie' als basis van het social network: voor het eerst kun je nu ook zien hoe je met een persoon verbonden bent. Hyves is volgens hem een communicatieplatform, mensen kunnen met elkaar chatten, sms-en, krabbels achterkaten, e-mailen, elkaar opzoeken in de database etcetera.

Hyves-leden, inmiddels zijn het er meer dan 2,5 miljoen, willen volgens Spanjar hun identiteit uitdragen, en een verrassend onderdeel daarvan is dat ze ook willen doen aan de hand van merken. Zo heeft bijvoorbeeld Nike al meer dan 50.000 fans.

Spanjar kwam vervolgens met een marketingstrategie in vijf delen op de proppen, maar het model bleek hij die ochtend gegoogled te hebben...want, zo bekende hij, Hyves is niet opgestart volgens een gelikt businessplan. Dit was een dienst die hij en zijn vrienden gewoon 'nodig hadden', die ze wilden gebruiken.

Overigens zit er wel een marketinggedachte achter de dienst; Spanjar heeft veel inspiratie gehaald uit het boek , van Malcolm Gladwell. Een andere inspiratie: van Seth Godin. Boodschap in het laatste boek: zorg dat je mensen een verhaal geeft om over te vertellen. En wees vooral niet bang om fouten te maken.

Dus besloot Spanjar dat te doen; geen marketingbudget, maar wel steeds verhalen brengen. 1 van de vaste ingredienten was bijvoorbeeld de jaarlijkse 1 april-grap; die zorgde altijd voor een vloedgolf aan free publicity.

Spanjar: 'En van ons verwachtte men ook niet dat we perfect waren, ze zijn het zelf immers ook niet. Er was een keer een hick-up in het systeem van Hyves. Een aantal hyvers kreeg opeens onnoemelijk veel e-mail. Toen we dat ontdekten hebben we dat heel groot op de website van Hyves gezet, uitgelegd wat er was gebeurd en gedupeerden vergoed met een dvd van You've got Mail. Grote gedupeerden ontvingen een Playstation.'

Hyves startte in 2005 met de samenwerking met adverteerders, maar niet voordat de leden hun mening hierover was gevraagd. Spanjar: 'We vroegen hoe de leden met advertenties te maken wilden hebben, en de meeste reacties waren positief. Men wilde alleen geen Jamba en opzichtig flikkerende advertenties van telefoniebedrijven. Wel wilde men graag een relatie met coole merken, vanwege de toegevoegde waarde.'

Spanjar: 'We zijn daarop gaan kijken hoe we de wens van de consument konden bundelen met de wens van de marketeer. bijvoorbeeld de Pink my Profile-campagne voor Sony PSP, waarbij Hyves-leden hun profiel rose konden pimpen en kaartjes voor het concert van Pink kodnen winnen. 50.000 keer gedaan, en gezien door 500.000 mensen, ook door veel mannen, overigens.'

Hyves stelde een 10 geboden-lijst samen voor adverteerders, en houdt steeds een vinger aan de pols door alle campagnes aan het publiek voor te leggen ter beoordeling. Spanjar: 'Op het merendeel wordt positief gereageerd. Op deze wijze versterk je commercie en community op een slimme manier.'

Het advertentiemodel en daarna gekoppeld het bereik moet Hyves rendabel maken, Spanjar: 'We tellen inmiddels 2,5 miljoen leden, 40 miljoen pageviews per dag en kunnen targeten op geslacht, leeftijd, woonplaats, opleding en merken. Het is een kwestie van de grootste kwantiteit met kwaliteit, en de grootste flexibiliteit voor maatwerk.' Hyves is dit jaar dan ook hard bezig met het optuigen en uitbreiden van de salesafdeling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in