Overslaan en naar de inhoud gaan

'Plant branding--what's it worth?'

Als je tegenwoordig een willekeurig tuincentrum inloopt zou je bijna vergeten dat er ook nog planten en ander levend materiaal worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als je tegenwoordig een willekeurig tuincentrum inloopt zou je bijna vergeten dat er ook nog planten en ander levend materiaal worden verkocht. Veel tuincentra zijn inmiddels omgebouwd naar zogenoemde lifestyle centra en kunnen met gemak de concurrentie aan met IKEA of de betere Blokker. Deze sector beleeft dit jaar een goed jaar, mede te danken aan het uitstekende tuin -en balkonweer. Een recessie in deze tak van sport wordt niet veroorzaakt door economische tegenspoed, maar door slecht weer in het voorjaar. Wat je echter toch veelal mist, is een sterk merk in plantenland (zowel in perkgoed als kamerplanten).

related partner content for mobile comes here

Af en toe duikt er een op in Nederland, maar branding in de groene sector staat duidelijk nog in de kinderschoenen. In Noord-Amerika bestaan al vele enkele product ranges met ´gebrande´ planten. Te denken valt aan , maar ook aan het volgende fenomeen: je koopt geen petunia, maar een , compleet met online tuinondersteuning.

Nu is de vraag: wat is de toegevoegde waarde om planten onder een (sterk) merk uit te brengen? Dan moet je gaan nadenken over propositie in het schap (in dit geval op de bench), prijsstelling en de onderscheidende kwaliteit ten opzichte van planten die niet onder een merk worden verkocht. Als we over tuin -of kamerplanten spreken, hebben we te maken met een generiek product. Een plant is een plant. In de verzorging in de bench kun je nog enigsnzins onderscheidend zijn, maar dan houdt het ook wel op. Een goed doordacht merkbeleid zou hier het verschil kunnen maken.

Aan de andere kant van de oceaan leeft deze vraag blijkbaar ook onder groene retailers, getuige de opstart van een op een landelijke website voor tuincentra. Ik ben ook benieuwd naar de mening van de lezers, als consument, hoe jullie aankijken tegen een A-merk in het tuincentrum.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in