Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe Producten: de hoofddoek

In de mode komt alles een keer terug: wijden pijpen, puntkragen, brede stropdassen, et cetera. Heb je je Roots ooit in de zak voor Polen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een hoofddeksel zegt veel over de identiteit van de drager. Een hoed is iets voor kunstenaars, muzikanten en kalende mannen (Indiana Jones-model). De pet past ons allemaal, van baby tot bejaarde. Behalve de sportpet is er ook nog de jazzpet. Een fijn-geruit exemplaar dat de drager een alternatief-elitaire uitstraling geeft. Met een bandanna ben je ‘born to be wild’ en met een hoofddoek ‘born to be moslim’.

Hip hoofddeksel
In Nederland liepen vrouwen in de jaren zestig massaal met een hoofddoek. Ik kan me herinneren dat mijn moeder er eentje droeg, gecombineerd met Italiaanse zonnebril. Helemaal ‘Dolce Vita’ à la Sophia Loren én Jackie O...

Accessoire of kopzorg?
Behalve die van de Efteling (Roodkapje), is de hoofddoek tegenwoordig vooral bekend vanwege de negatieve lading. Je kunt de oosterse ‘hijab’ zien als een symbool van onderdrukking of als een modeaccessoire met mogelijkheden. Als Nederlandse vrouwen ’m overnemen, sneeuwt de oude betekenis onder en moeten onderdrukkers iets anders verzinnen. Vergelijk het met de Palestijnse sjaal. Door Arafat verheven als symbool van verzet, later helemaal popi in de krakershoek.

Beeld Pepijn Barnard/Art Associates

iVeil
Inmiddels regelmatig gespot: moslima’s op een scooter, druk pratend in een mobieltje dat geklemd zit tussen wang en hoofddoek. Ik zie hier toch echt een kans voor Apple: de ‘iVeil’, een hoofddoek met uitklapbaar speakertje of ingebouwde Bluetooth. Je eigen muziek met mp3 en minispeakers. Het nieuwste GPS-systeem en wat al niet meer. Zo wordt de hoofddoek een tool, een gadget. Symbool van vrijheid en een actief leven. Ook leuk in Delftsblauw en Brabants Bont. Verandering gaat soms met kleine stappen: van headset naar mindset in dit geval. Van mij mag ‘t.

In de serie ‘Suffe Producten’ laat Reyn Jongenelen in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog.nl) op luchtige wijze zijn blik gaan over kansen in de markt voor verstofte producten. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering, een nieuwe emotie en een interessante marktpositie.

Heef u ook een suf product? Een frisse blik doet wonderen. Soms.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in