Pionier cookieloze targeting Crumbtag failliet


Online advertentieplatform
" title="Crumbtag">Crumbtag is failliet. Het bedrijf presenteerde zich met een techniek voor targeten van banners zonder gebruik te maken van cookies.
Het faillissement is aangevraagd door de eigen medewerkers. Volgens een voormalig medewerker kregen die al geruime tijd niet meer betaald. Ook adverteerders die campagnes al hadden betaald maar deze nooit hebben zien uitgevoerd, zouden er bij inschieten. In totaal waren er bij Crumbtag twintig mensen in dienst. Het faillissement is afgehandeld door Wieringa Advoricaten in Amsterdam. Curator J.P. Bos was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Crumbtag presenteerde zich anderhalf jaar geleden als bedenker van een alternatief voor adverteeerders die campagnes willen targeten zonder gebruik van cookies. De oplossing die het bedrijf had bedacht is gebaseerd op toepassing big data analyse, waarbij grote hoeveelheden statistische informatie (onder meer dag van de week, uur van de dag, website, pagina, positie van de banner, locatie van de gebruiker) werden verzameld en in real time verwerkt, om antwoord te geven op de vaag welke campagne de meeste kans op een klik.
Zie ook dit artikel op Adformatie.nl.
Om die capaciteit vretende berekeningen snel te kunnen uitvoeren is een enorme rekenkracht nodig. De initiatiefnemers gingen er prat op nauw samen te werken met Microsoft. Zo draaide de data analyse op het Windows Azure platform.
Onder de naam Crumbads richtte Crumbtag zich vooral op de locale (mkb) adverteerdersmarkt. In een artikel dat deze week is te lezen in Adformatie wordt de oplossing van het bedrijf nog wel aangehaald als een mogelijk alternatief voor het gebruik van cookies voor online targeting. De oprichters zijn overigens al weer actief met een nieuw bedrijf onder de naam Adinti.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid