Storytelling? Fontys pakt het op


Dat stoytelling een onwijs populair agendaitem is geworden in marketingland (ik bedoel hier marketing, branding en communicatie mee) wisten we al wel. Even een klein stukje terug in de tijd. Wellicht herinner je je de corporate story van Johnnie Walker, The Man Who Walked Around The World. Een schitterend voorbeeld van een wiskey label die haar bedrijfsnaam erg letterlijk heeft genomen. De tekst, de setting en niet te vergeten de muziek maken het verhaal compleet. Maar hoe zit het met de borging van Storytelling in het onderwijs?
(bron: youtube)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De kracht van een goed verhaal
Een goede corporate story bedenken is geen kwestie van in een middagje samen met je directeur een (commercieel) verhaal uit je mouw schudden om vervolgens wat aanknopingspunten te zoeken met de core business van het bedrijf. Een goede corporate story hoef je als het goed is niet te bedenken, hij moet al bestaan en de crux zit hem in het op de juiste manier vertellen en onder de aandacht brengen. Een goede corporate story vertelt het bestaansrecht, de ziel (Waarom besta je?), van een organisatie met als gevolg dat het je raakt en jij je wil blijven identificeren met het merk. Is het de bedoeling dat het verhaal wordt doorvertelt? Zorg er dan voor dat hij authentiek is, goed te onthouden, een begin, midden en eind heeft en dat er een moraal in zit.
Het verschil maken
Een verhaal achter een bedrijf wordt gewaardeerd. Het is te makkelijk om nu Apple wederom als voorbeeld te nemen. Voor diegene die er toch benieuwd naar is; bekijk vooral de TED talk van Simon Sinek hier.
Laat ik als koffie liefhebber Nespresso als voorbeeld nemen. Wat bezielt de mens om €1,20 voor een capsule(Hawaii Kona), 1 capsule = 1 kopje koffie, te betalen? Even ter vergelijking een kopje Senseo zet je al voor 10 eurocent. Het verhaal! Precies het verhaal daar gaat het om. In combinatie met een ijzersterke reclame en een sublieme klantenservice verovert Nespresso op deze manier de harten van (bijna) alle koffie liefhebbers.
Toekomst
In het begin gaf ik al aan dat storytelling erg populair is, maar hoe zit het met de populariteit in het onderwijs. Als lid van de beroepenveldcommissie van een grote HBO instelling kom ik dit onderwerp nog maar verrekte weinig tegen. Hoe borgen wij storytelling, wat voor mij al lang geen trend of hype meer is, in het huidige onderwijslandschap waar studenten voornamelijk bezig zijn met het invullen van de 4 P’s waar veelal de voorbeelden uit het studieboek worden gebruikt. En met alle respect, dit is in eerste instantie helemaal niet fout maar wel weinig onderscheidend.
Vanochtend las ik een artikel van Fontys Hogescholen waar ik razend enthousiast over werd. De Academy for Creative Industries van Fontys zal namelijk vanaf 2013 beschikken over een 'Transmedia Storytelling Lab' zoals ze dat mooi verwoorden. Te gek! Een plek waar studenten mogen onderzoeken hoe ze met behulp van verschillende digitale technieken een verhaallijn kunnen ontwikkelen. Nu nog gericht op gaming, maar een ontwikkeling die straks bij succes prima doorgetrokken kan worden naar alle marketing en communicatie opleidingen.
Nieuwe minor
Vanaf januari wordt het Transmedia Storytelling Lab ingericht en naar verwachting per 1 september start de eerste groep van maximaal dertig studenten er met een nieuwe, derdejaars opleidingsminor Transmedia & Digital Storytelling. Daarnaast is het Lab vrij toegankelijk voor iedere student en medewerker die zich wil verdiepen in nieuwe verhaaltechnieken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid