Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op met de claim 'verantwoord'

Wie zijn product ‘verantwoord’ wil noemen, moet dat in de reclame-uiting goed uitleggen.
Miniatuurvoorbeeld
© Aldi
Miniatuurvoorbeeld
© Aldi

Tekst: Ebba Hoogenraad

De inflatie van het begrip ‘verantwoord’ moet worden voorkomen, heeft de Reclame Code Commissie gedacht. Het is een breed verzamelbegrip. In de huidige maatschappij kiest de consument steeds vaker juist een verantwoord product, om zo een steentje bij de dragen. De enkele verwijzing in een advertentie naar een keurmerk op het gebied van dierenwelzijn, milieu, gezondheid of veiligheid is volgens de RCC nog géén rechtvaardiging.

related partner content for mobile comes here

Wie zijn product ‘verantwoord’ wil noemen moet in de reclame-uiting zelf duidelijk maken op welk aspect het ziet (bijvoorbeeld bij het Beter Leven Keurmerk op dierenwelzijn) en in welke mate de adverteerder op dit aspect verantwoord stelt te zijn.

Dierenwelzijn

De consument moet het immers eenvoudig kunnen controleren. Aldi had in een Abri-campagne met de tekst ‘Verantwoord en voordelig” verse worst aangeboden, met daarbij klein afgebeeld het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. Dat is dus onvoldoende. Aldi had expliciet in de abritekst duidelijk moeten maken dat ‘verantwoord’ alléén ziet op dierenwelzijn, en niet op andere aspecten, en ook dat het (slechts) 1 ster betreft. Een abritekst biedt volgens de RCC voldoende ruimte voor deze nuancering. Best streng dus.

Mijn devies: claims als ‘verantwoord’ en ‘duurzaam’ voor het hele assortiment of het hele bedrijf, zijn risicovol. Maak het specifiek, en daarmee transparant: waarvoor en in welke mate.

 

Ebba Hoogenraad is partner reclamerecht en health, beauty & food law bij Hoogenraad & Haak, Advertising + IP Advocaten

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in