Overslaan en naar de inhoud gaan

Branding the Burgemeester

Kunnen we in Nederland geen inspiratie putten uit de progressieve positionering en slimme mediakeuzes van de burgemeester van Londen?
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf

Tekst: Annelies Valk

Afgelopen week kopte de Londense kranten met Ban the Junk Food Ads , naar aanleiding van Sadiq Khan’s aankondiging om een verbod op te leggen op junkfood-advertising in het OV. In 2016 kwam Khan al naar buiten met een verbod op advertenties waarin vrouwen op sexuele en/of minderwaardige manier geportretteerd werden, naar aanleiding van een Are you Beach Body Ready?  advertentie van Protein World.

related partner content for mobile comes here

Khan’s bemoeienis kan ik alleen maar toejuichen. Zijn strategie is om Londen A city for all Londoners  te maken en hij realiseert zich dat het advertentienetwerk van TfL (Transport for London) een cruciale rol in speelt. Veertig procent van alle outdoor in Londen is van TfL, en gezien dat een publieke organisatie is kan hij zich daar mee bemoeien. Hij heeft ook een stuurgroep opgericht waar zijn bureau onderdeel van is, die elke advertentie goed moet keuren. Past het niet bij Khan’s strategie? Dan niet. Dit kan als erg bemoeierig gezien worden, of zelfs een vleugje dictatoriaal, maar ik vind het slim. Khan is een merk met een duidelijke positionering, en gebruikt zijn owned channels op een manier die zijn positionering kracht bijzetten, zoals elk merk dat zou moeten doen.

De Londense burgemeester is zelf ook actief campaigner. Elke uiting binnen het TfL advertising netwerk met een publieke boodschap – zij het het een uiting over de nieuwe nachtbussen, een advertentie voor Londen’s beste zomerfestivals of een oproep om alert te zijn op terrorisme (See it, Say it, Sorted), de afzender is overal Mayor of London. Zijn nieuwjaarscampagne, #BehindEveryGreatCity onderstreept het belang van vrouwen om een stad te laten floreren, en highlight de diversiteit van de stad. Als ik zo’n campagne zie tijdens mijn commute, dan maakt het me trots dat Sadiq mijn burgemeester is.

Kunnen we in Nederland geen inspiratie putten uit zo’n progressieve positionering en slimme mediakeuzes? Een vrouwelijke burgemeester van Amsterdam zou al een goeie eerste stap zijn.

 

Annelies Valk is global brand strategy manager bij Vodafone Group. Ze is gestationeerd in Londen

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in