Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouders en jongeren overschatten hun mediawijsheid

Ouders en jongeren weten hoe zij betrouwbare informatie moeten vinden op internet, maar passen deze vaardigheden niet altijd toe. Jongeren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Dialogic, dat in opdracht van het mediawijsheid-expertisecentrum een behoeftenonderzoek heeft uitgevoerd om de stand van zaken rondom mediawijsheid van jongeren (leeftijd 10-14 jaar) en hun ouders in kaart te brengen.

related partner content for mobile comes here

Ondanks de overschatting van hun eigen kunnen, vinden ouders en jongeren het belangrijk om hun informatievaardigheden (zoeken naar informatie, vaststellen van de betrouwbaarheid van een website etc.) verder te ontwikkelen. 73 procent van de ouders ziet daarbij een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd. 71 procent van de ouders geeft aan hun kinderen te leren omgaan met internet. Meer dan de helft van de jongeren (53 procent) zien hun ouders echter niet als leermeester.

Om jongeren goed te leren omgaan met media, wil het merendeel van de ouders de vaardigheden samen leren met de kinderen op school. Middelbare scholieren willen vooral mediales volgen op school, terwijl kinderen in het basisonderwijs de mediavaardigheden liever van hun ouders leren.

In 2008 is op initiatief van de ministeries van OCW en van Jeugd en Gezin het expertisecentrum Mediawijzer.net van start gegaan, om ouders en kinderen te helpen verantwoord met televisie, internet en andere media om te gaan. Ruim 250 partners zijn bij Mediawijzer.net aangesloten, zoals scholen, bibliotheken en culturele instellingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in