Overslaan en naar de inhoud gaan

Verdere digitalisering tv-landschap

Het Nederlandse televisielandschap digitaliseert verder. 55 Pct van de Nederlandse huishoudens is nu voorzien van digitale tv.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het Establishment Survey van SKO, dat jaarlijks door Intomart GfK wordt uitgevoerd. In de eerste helft van 2010 werden bij 3.091 Nederlandse huishoudens de belangrijkste televisiekenmerken vastgesteld.

related partner content for mobile comes here

De penetratie van digitale televisie is van 51 pct in de tweede helft van 2009 gegroeid naar 55 pct in de eerste helft 2010. De belangrijkste digitale groei is toe te schrijven aan Digitenne (nu 12,6 pct) en digitale kabel (nu 26,4 pct). De daling van schotelbezit zet door (5,8 pct).

In 40 pct van de Nederlandse huishoudens wordt wel eens televisie via internet bekeken. In de tweede helft van 2009 keek 34,9 pct van de Nederlandse huishoudens wel eens tv via de computer. In de eerste helft van 2010 stijgt dat significant door naar 40,1 pct.

Bij de randapparatuur die op het tv-toestel is aangesloten, is er geen sprake van een sterke stijging: van 21,6 pct in de tweede helft van 2009 naar 22,1 pct in de eerste helft van 2010. Wel is er een kentering zichtbaar in het type harddisk. Steeds vaker zit de harddisk in de settop box geïntegreerd (nu 11,1 pct) en is het niet langer een los apparaat (nu 9,7 pct).

Tv kijken via de mobiele telefoon gebeurt wel, maar nog erg weinig. Slechts 3 pct kijkt wel eens op deze manier tv, al is dit wel een significante stijging ten opzichte van Q2/2009.

Bas de Vos, directeur SKO: ‘De verdere groei van televisie kijken via internet en mobiel maakt duidelijk waarom we als SKO ook onderzoek doen naar deze nieuwere vormen van televisie kijken. Ze winnen terrein en vragen daarmee om meer aandacht. Uiteraard naast de reguliere manieren van kijken die nog steeds dominant zijn.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in