Overslaan en naar de inhoud gaan

Oppassen met werknemer in bedrijfsreclame

Eigen werknemers in reclames is leuk en goedkoop, maar denk vooraf wel even goed na.
Foldermodel (niet de dame in dit verhaal)
Foldermodel (niet de dame in dit verhaal)
© Shutterstock
Foldermodel (niet de dame in dit verhaal)
Foldermodel (niet de dame in dit verhaal)
© Shutterstock

Zou het zo zijn gegaan? ‘Hé Marieke, we maken met Meubelhallen Kolham een nieuwe brochure. Vind jij het leuk om mee te doen aan de fotoshoot?’ “Ja natuurlijk, ik ben vereerd!”, roept Marieke’. Op zich niks mis mee, je werknemers laten figureren in je bedrijfsfolder. Tot de werknemer vertrekt.

related partner content for mobile comes here

In 2017 liet een verkoopmedewerkster van Meubelhallen Kolham zich verleiden om mee te werken aan een foto-sessie voor een reclamebrochure. Een win-win: Kolham hoefde geen model in te huren en de werkneemster kon trots bij familie en vrienden met de folder showen.

€ 7.000,- schadevergoeding

Echter, in 2018 verkast het amateur-fotomodel naar een concurrent van Kolham en dan begint het gedoe. Ze staat nog steeds in die folder! De vrouw eist dat Kolham meteen stopt met verspreiding van de folder. En oh ja, of het bedrijf ook maar even € 7.000,- schadevergoeding wil betalen.

Het zaakje belandt bij de kantonrechter in Groningen. De ex-werkneemster beroept zich op haar portretrecht en stelt dat zij, nu zij voor de concurrent werkt, een redelijk belang heeft zich tegen gebruik van de foto te verzetten. 

Redelijk belang

Eind 2020 doet de rechter uitspraak. De vrouw in kwestie heeft inderdaad toestemming verleend voor haar verschijnen in de brochure, maar het had toch op de weg van Kolham gelegen om haar bij vertrek te vragen of ze door mochten gaan met verspreiding van de folder. Dat is niet gebeurd en daarom heeft de vrouw een redelijk belang zich tegen de publicatie van haar portret te verzetten, aldus de rechter

Echter, die 7 mille is onder deze omstandigheden volgens de rechter ‘wel heel erg aan de hoge kant’. Het gaat hier tenslotte om eenmalig gebruik zonder toestemming in een brochure waarbij de werkneemster niet de blikvanger was: er stonden ook foto’s in van andere personen. Bovendien had Kolham de sommatie van de ex-werkneemster meteen maatregelen genomen om verdere verspreiding van de folder te voorkomen.

Niet beroemd: € 500,-

Wat volgens de rechter bij het bepalen van de schade ook een belangrijke rol speelt is feit dat de vrouw geen beroemd of bekend persoon is en ook niet direct aan Kolham of de concurrent gekoppeld zal worden. Daarom lijkt mij € 500,- in dit geval ruim voldoende, aldus de rechter in zijn uitspraak van eind december.

Tips

De zaak levert twee praktische tips op.

1. Eigen werknemers in reclames (offline en online) is leuk en goedkoop, maar check wel even of de werknemer het ook na vertrek nog steeds zo leuk vindt.

2. Wie als werknemer in de bedrijfsbrochure mag optreden moet niet denken dat hij of zij Jan Kooijman of Doutzen Kroes is. Die kunnen flinke vergoedingen vragen bij inbreuk op hun portretrechten. De gewone man of vrouw van de straat moet het doen met een schijntje.

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in