Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Supermarkten maken fors minder winst

De gemiddelde netto bedrijfswinst van de Nederlandse supermarkten lag in 2012 6 procent lager dan in 2011. Zo wist de supermarktondernemer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste oorzaak van deze winstdaling is de forse stijging in personeelskosten. Gemiddeld is deze kostenpost met 6,5 procent gestegen ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de jaarlijkse van Deloitte.

related partner content for mobile comes here

Bij de middelgrote supermarkten met een weekomzet tussen de 150.000 en 225.000 euro was de winstdaling het grootst. Hier werd bijna 30 procent van de winst ingeleverd en kwamen de supermarkten onder de streep uit op 127.000 euro. Uit het rapport komt daarnaast naar voren dat zelfstandige supermarkten marktaandeel aan het verliezen zijn. In 2011 bezaten zij nog 37,5 procent van de totale supermarktomzet, in 2012 is dit gedaald naar 35,3 procent.

Het dalende marktaandeel van de zelfstandigen is onder andere gelegen in de afname van het aantal zelfstandige supermarkten, het minder snel verkrijgen van grotere vestigingen en het verliezen van marktaandeel aan discounters, filiaalbedrijven en de online bestelservice.

Besteding in supermarkt per huishouden per week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in