(Onderzoek) Supermarkten maken fors minder winst
De belangrijkste oorzaak van deze winstdaling is de forse stijging in personeelskosten. Gemiddeld is deze kostenpost met 6,5 procent gestegen ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel 2013 van Deloitte.
Bij de middelgrote supermarkten met een weekomzet tussen de 150.000 en 225.000 euro was de winstdaling het grootst. Hier werd bijna 30 procent van de winst ingeleverd en kwamen de supermarkten onder de streep uit op 127.000 euro. Uit het rapport komt daarnaast naar voren dat zelfstandige supermarkten marktaandeel aan het verliezen zijn. In 2011 bezaten zij nog 37,5 procent van de totale supermarktomzet, in 2012 is dit gedaald naar 35,3 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet dalende marktaandeel van de zelfstandigen is onder andere gelegen in de afname van het aantal zelfstandige supermarkten, het minder snel verkrijgen van grotere vestigingen en het verliezen van marktaandeel aan discounters, filiaalbedrijven en de online bestelservice.
Besteding in supermarkt per huishouden per week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid