Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander verkoopt ons land slecht

Nederlanders voelen zich sterk verbonden met Nederland, maar ze zouden vrienden en familie niet aanraden om hier te gaan wonen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het merendeel van de Nederlanders voelt zich sterk verbonden met Nederland (69%), maar met een negatieve Net Promoter Score (NPS) van -14 verkopen we ons land tegelijkertijd slecht aan anderen.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit recent van strategisch merkadviesbureau Positioneringsgroep in samenwerking met het marktonderzoeksbureau DirectResearch.

Maar liefst dertig procent van de Nederlanders geeft ons land een aanbevelingscijfer van een 6 of lager.

Hoger opgeleiden zijn met een NPS van 3 de beste promotors van ons land.

Deze score moeten we volgens de onderzoekers echter wel in perspectief plaatsen. Nederlanders zijn nuchter en niet zo uitgesproken: de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-mentaliteit: negens en tienen zullen we dan ook niet zo snel geven. Maar het feit dat een derde van de Nederlanders ons land niet hoger kwalificeert dan een 6, vinden de onderzoekers op zijn minst verontrustend te noemen.

De representatieve steekproef onder 1000 Nederlanders toont een groot verschil tussen wie de Nederlander is als persoon en hoe we tegen ons land aankijken.

De Nederlander karakteriseert zichzelf vooral als ´warm & zorgzaam’ ( 43%) en ‘loyaal & moreel’ (40%). Gevolgd door ‘verbonden & samen’ (32%), ‘orde & structuur’ (30%) en ‘ontdekken & nieuwsgierig’ (29%). Waarden als ´luxe´, ´schoonheid´, ´leiderschap´ en ´sexy´ worden het minst passend ervaren.

De kracht van Nederland dichten we vooral toe aan waarden als ‘orde & structuur’ (39%), ‘prestatie & vooruitgang’ (37%) en ‘veilig & beschermd’ (32%).

We zien Nederland als een land waar alles goed geregeld en veilig is, een soort cocon van sociale voorzieningen. En ook als innovatief en vooruitstrevend. Daarnaast prijzen we onze kenniseconomie en handelsgeest.

Het beeld dat we van Nederland als land hebben wijkt op het punt van ‘innovatie en vooruitgang’ af van de individuele identiteit van de Nederlander.

Dat brengt de onderzoekers tot de retorische vraag: Als we zelf als persoon niet die innovatiekracht hebben, hoe verwachten we dan dat ons land vooruit komt?

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in