Nederland wacht af en doet niks


Na mijn "try before you die" post (zie eerder) lees ik in NRC Handelsblad: "Nederland wacht af en doet niks". Uit een wereldwijd KPMG onderzoek blijkt dat de Europese ondernemingen hun bedrijfsstrategie nauwelijks aanpassen aan de crisis. Nederland spant daarbij de kroon. "Kosten worden bespaard door minder dividend uit te keren, te snijden in technologie en marketinguitgaven en te heronderhandelen met leveranciers. [...] geen nieuwe markten of producten: de schoenmaker blijft bij zijn leest en wacht af." "Er moet fundamenteel iets veranderen, zegt William Koot van KPMG Advisory. "De innovatieve kracht en de handelsgeest die Nederlandse bedrijven kenmerkte is verdwenen[...] Nederland is conservatief en afwachtend geworden. Bedrijven nemen een groot risico door alleen met kostenmaatregelen bezig te zijn en niet na te denken over fundamentele veranderingen. De kaasschaafmethode voldoet niet meer"(zo zie je maar weer: de onvolprezen observatiemethode komt tot dezelfde conclusie als een onderzoek met 850 interviews in 29 landen). Volgens een andere studie komt de wereldeconomie weer een beetje op gang, maar blijft Europa duidelijk achter bij de VS en Azië. Kortom: doe iets!
Daan Remarque, NEEW! innovatie
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKlik hier voor meer inspirerende blogs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid