Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabranche wil opt-out-regeling cookies

De Nederlandse mediabranche wil een opt-out-regeling cookies, ondanks het besluit van de Tweede Kamer in juni dat uitgevers en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt NUzakelijk. Mediabedrijven vinden dat er nog te veel onduidelijkheden zijn rondom het Kamerbesluit, zeker als het gaat om de impact die een verplichte opt-in-regeling heeft op het gebruiksgemak van websites. Ook moet de Eerste Kamer de strengere regels nog goedkeuren.

related partner content for mobile comes here

Mediabedrijven kiezen daarom voor de opt-out-regeling. Vanaf dinsdag tonen de mediabedrijven en reclamenetwerken bij elke advertentie een icoontje dat naar een online ‘volg-me-niet-register’ leidt. Hier kan de bezoeker aangeven of hij cookies wil weigeren.

'Het is ons doel om de komende maanden het volg-me-niet-register over de gehele Nederlandse digitale branche uit te rollen', zegt Joris van Heukelom, voorzitter van IAB. Het register wordt volgens de IAB door mediabedrijven in heel Europa ingevoerd.

PvdA'er Martijn van Dam, een van de iniatiefnemers van de nieuwe 'cookiewet', is kritisch over het plan van de branche. Hij vindt dat het niet ver genoeg gaat. Gebruikers moeten volgens hem hoe dan ook toestemming geven.

Bron: Nuzakelijk/Villamedia.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in