Overslaan en naar de inhoud gaan

Landenmarketing: Kazachstan onderweg naar morgen

Afgelopen dinsdag, 11 november 2008, trok een opmerkelijke advertentie in het dagblad NRC Next mijn aandacht. Het Aziatische land …
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen dinsdag, 11 november 2008, trok een opmerkelijke advertentie in het dagblad mijn aandacht. Het Aziatische land publiceerde een paginagrote advertentie waarin ze haar plannen ontvouwden over haar weg richting Europa voor de komende twee jaar . In deze rechttoe rechtaan advertentie werden grote plannen gepresenteerd over de ambitie dat het land heeft in het opbouwen van een stabiele relatie met (West?)Europese landen op politiek, economisch en technologisch gebied.

related partner content for mobile comes here

Voor een NRC Next journalist was dit een reden om een telefoontje te plegen met de ambassade in Nederland. Delen van dit gesprek werden de dag erop, woensdag 12 november 2008, gepubliceerd in hetzelfde dagblad. Dit openlijke charmeoffensief werd ingegeven door enerzijds het aankomende voorzitterschap van Kazachstan van de OVSE en anderzijds een niet te onderschatten dreiging van de invloed van de Russen. 30% van de bevolking is Russisch en hiermee wilde men een duidelijk signaal afgeven welke weg Kazachstan wil gaan bewandelen en daaraan verbonden keuze.

Los van de politieke lading, die ik hierbij buiten beschouwing wil laten, is het een bijzondere vorm van marketing. Zo af en toe worden zoeken landen de publiciteit voor bepaalde bedrijfstakken. Denk hierbij aan om het land als vakantiebestemming onder de aandacht te brengen of Dubai om de bloemenexport op gang te brengen. Deze aanpak van Kazachstan is bijzonder omdat in een landelijk gepubliceerde advertentie een programma uiteen wordt gezet dat vaak alleen op diplomatiek niveau of op politiek niveau door ministers (met in hun kielzog een goed uitgeruste handelsdelegatie) besproken en uitgewerkt wordt. Een nieuwe trend voor opkomende of bedreigde landeneconomieën om de publiciteit te zoeken in opbouw van internationale contacten en goodwill?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in