Laat klanten producten verbeteren


Om producten en diensten te kunnen verbeteren, moet je als bedrijf eerst weten waar het aan schort. Dat kost tijd. De traditionele wijze van onderzoeken, waarbij aan klanten gevraagd wordt naar hun mening over een bepaalde nieuwe dienst, gaat er meestal vanuit dat die klant eerst redelijk wat ervaring met de dienst moet hebben opgedaan. Dat is terecht, maar het kan er wel toe leiden dat verbeteringen te lang duren. Door gebruik van innovatieve onderzoeksmethoden en –modellen kan heel wat tijd worden bespaard.
Zo ontwikkelde het Amerikaanse DirectTV een nieuw product, dat verschillende computers op een breedbandige internetverbinding aansluit. Het bedrijf liet klanten het product online testen. Door niet te wachten totdat het product kant en klaar was en dan pas klanten erbij te betrekken, kon de marktintroductie met drie maanden worden vervroegd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBedrijven die het ontwikkelingstraject van hun producten willen versnellen, doen er over het algemeen goed aan om de gebruiker vanaf het begin een actieve rol te geven. Sommige softwarebedrijven doen nieuwe releases van hun software kado aan hackers, met de afspraak dat zij de tekortkomingen rapporteren. Cisco heeft een publieke ‘bug database’ ontwikkeld, waarin medewerks, leveranciers en klanten problemen en vragen aandragen en vrijuit met elkaar chatten. Zo kunnen fouten sneller worden gesignaleerd en eerder verbeteringen worden gerealiseerd.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid