Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen alcoholreclame op TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids

Het komende jaar is er geen alcoholreclame te zien op TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids, omdat de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

STIVA laat jaarlijks door bureau Intomart vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Criterium is dat ze méér dan 25 procent minderjarigen bereikt. Voor het komende jaar zijn dat dus TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids aangemerkt als jongerenzender. Geen enkele radiozender wordt gekenmerkt als jongerenzender. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

related partner content for mobile comes here

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gericht zijn op minderjarigen. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender.

STIVA-directeur Hanneke Heeres: ´Met deze duidelijk meetbare gegevens kan de alcoholindustrie goed uit de voeten. De kern van de zaak is dat onze reclame niet op minderjarigen gericht is en de jaarlijkse vaststelling van de jongerenzenders helpt om de zelfregulering ook in dit aspect betekenisvol te laten zijn.`

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in