Gedwongen below the line
De laatste zwakke verdediging van de tabaksfabrikanten is dat zolang de tabaksproducten legaal zijn, ook de marketing legaal moet zijn. Inmiddels houden zij zich steeds beter aan de regels die ze voor zichzelf hebben afgesproken: geen jongeren in beeld brengen en niet verkopen aan jongeren.
Vanaf het najaar zal de markt als het ware bevriezen. Consumenten zullen blijven vertrouwen op bekende kleuren of merknamen. Nieuwe introducties worden heel moeilijk. Marketingbudgetten zullen massief verschuiven. Het wordt dringen in de sigarenwinkel, zoals de ervaring al heeft geleerd in Frankrijk en de Benelux. Alternatieven zijn de ouderwetse promotie gecombineerd met evenementen – het merk beleven en direct doelgroepen aanspreken – of slimme dm-campagnes. Tabaksmarketeers hebben zich er al bij neergelegd dat wetgeving hen alsmaar op de hielen zit. Bij reclamebureaus, en met name in de printmedia, komt deze stap hard aan. Nu communicatie definitief de schuld krijgt, vrezen sommigen al voor de volgende EU-maatregelen rond problematische producten. Denk aan alcohol, snoep of vet.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu<#FONT SIZE=1>Bron: Werben & Verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid