Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo stopt met sponsoring Max Verstappen: 'Internationale podium past niet bij Jumbo als Nederlandse supermarkt'

De supermarktketen blijft vooralsnog wel sponsor van schaats- en wielrenploeg Jumbo-Visma.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

 Jumbo gaat aan het einde van het raceseizoen stoppen met het sponsoren van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Dat bevestigt het supermarktconcern na berichtgeving door het AD. Daarmee trekt de keten zich verder terug uit het sponsoren van topsport.

related partner content for mobile comes here

Max als wereldster

De sportsponsoring door Jumbo kwam afgelopen jaar in een negatief daglicht te staan door het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar voormalig Jumbo-baas Frits van Eerd. Hij werd in september opgepakt, omdat hij verdachte is in een witwaszaak. Het OM zei eerder dat de witwaspraktijken plaatsgevonden zouden hebben via onder meer vastgoedtransacties, autohandel en sponsoring in de motorcross. Eerder dit jaar werd al bekend dat Jumbo niet meer verdergaat met het sponsoren van de motorsport.

In een verklaring stelt Jumbo de afgelopen tijd de sponsoractiviteiten tegen het licht te hebben gehouden. Daaruit is ook het besluit naar voren gekomen om afscheid te nemen van Max Verstappen, die de keten al sinds zijn jonge jaren bijstaat. 'Max is inmiddels uitgegroeid tot een wereldster en een echte wereldkampioen. We zijn ontzettend trots dat we dit van dichtbij hebben mogen meemaken, maar het internationale podium past niet bij Jumbo als Nederlandse supermarkt met winkels in Nederland en België.'

Schaats- en wielrenploeg

Jumbo blijft voorlopig nog wel sponsor van schaats- en wielerploeg Jumbo-Visma. Het contract daarvoor loopt namelijk nog tot en met 2024 en dat zal gerespecteerd worden. Maar als zich een nieuwe sponsor voor die ploeg zou melden, waardoor Jumbo eerder als sponsor kan stoppen dan zou de keten daar ook open voor staan.

De huidige Jumbo-topman Ton van Veen zei eerder al tegen het AD dat de onderneming met de sponsoring van het wielrennen en schaatsen het hoogste bereikt heeft. 'Sponsoring heeft een bepaalde cyclus', stelde hij begin april tegen de krant. 'Er komt een moment dat je moet bekijken of we hetzelfde bedrag blijven investeren. Het gaat om serieuze bedragen.'

Jaarlijks gaat bij Jumbo meer dan twintig miljoen euro naar sportsponsoring. Hoeveel Verstappen daarvan opstrijkt, zegt de keten niet. Jumbo wil zich met zijn sponsoring nu vooral richten op lokale initiatieven. Ook blijft de keten partner van het Koningsontbijt en de Koningsspelen die jaarlijks worden georganiseerd. In de sportwereld is Jumbo verder nog actief in sponsoring van biljart. Of de super met die sportsponsoring door wil wordt nog bekeken. Daarover is volgens Jumbo 'nog geen knoop doorgehakt'.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in