Informatieverstrekking kan veel productiever
Uit het TNS NIPO onderzoek blijkt dat informatieverstrekking en het ontvangen van informatie met name plaatsvinden via e-mail, gevolgd door automatische systemen, telefonisch contact en rechtstreeks contact van persoon tot persoon. Gemiddeld wordt per week aan 13 verschillende personen informatie verstrekt en wordt van 10 verschillende personen informatie ontvangen. Bijna 60 procent ervaart e-mail als nuttig. De helft ervaart het ontvangen en versturen van informatie via e-mail als een verlichting van hun dagelijkse werkzaamheden terwijl 45 procent hier neutraal tegenover staat. Slechts 5 procent ervaart het als een last. Ongewenste e-mail blijkt de grootste ergernis (63 procent), gevolgd door virussen (50 procent) en nieuwsbrieven/reclame (43 procent).
De helft van de ondervraagden is van oordeel dat informatieverstrekking productiever kan; 17 procent van de ondervraagden vindt zelfs dat de informatieverstrekking aanzienlijk productiever kan. Verder is gevraagd hoeveel uren per week de respondenten aan andere werkzaamheden kunnen besteden als de informatiesystemen productiever zouden werken. Volgens de ondervraagden zou dan gemiddeld 8,1 uur per week aan andere werkzaamheden kunnen worden besteed.
Van de ondervraagden werkt eenderde wel eens thuis. De helft van de ondervraagden die wel eens thuis werken, werkt op jaarbasis minder dan 21 dagen thuis. Van de ondervraagden die thuis kunnen werken, heeft de helft (54 procent) de mogelijkheid om contact te maken met het computernetwerk van het bedrijf waar ze werkzaam zijn. De voornaamste problemen die bij thuiswerken worden ervaren, zijn dat documenten moeilijk toegankelijk zijn en dat er onvoldoende contact is met collega's.Opmerkelijk is dat drie op de tien van de ondervraagden de elektronische informatie meestal eerst printen, voordat zij iets met de informatie doen. Eenderde print de elektronische informatie soms uit. Meest genoemde redenen waren het slecht kunnen lezen op het scherm en het beter kunnen archiveren. Deze uitkomsten laten zien dat er ook op dit vlak nog winst valt te behalen door inzet van betere technologie.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuIn de Bouw en de Detailhandel wordt in vergelijking met het Bank- en verzekeringswezen en de Zakelijke dienstverlening minder vaak informatie aan anderen verstrekt via e-mail en het intranet. In de Detailhandel wordt in vergelijking met de andere branches ook minder gebruik gemaakt van telefonisch contact, e-mail en messenger. In de Detailhandel wordt vaker gebruik gemaakt van (bestel)lijsten en handgeschreven briefjes, terwijl in de Bouw informatie-uitwisseling vaker van persoon tot persoon verloopt. Het verstrekken van informatie aan anderen via instant messenging gebeurt het meest bij de Zakelijke dienstverlening en geautomatiseerde systemen worden bij het Bank- en verzekeringswezen het meest gebruikt voor informatieverstrekking.
Voor het onderzoek zijn in totaal 1085 mensen die werkzaam zijn in de sectoren Bouw, Detailhandel, Bank- en verzekeringswezen en Zakelijke dienstverlening ondervraagd. De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar het aantal werkzame personen in deze sectoren. In totaal zijn in deze sectoren 2,86 miljoenen personen werkzaam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid