Overslaan en naar de inhoud gaan

Resultaat VNU aangetast door reorganisaties

VNU meldt vandaag in een tussentijdse rapportage dat de winst per aandeel in 2003 met 18 tot 21 procent daalt. In augustus verwachtte het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enkele reorganisaties en de recente verkoop van Claritas Europe tasten het resultaat van het media- en informatieconcern VNU dit jaar aan. ‘Je kunt de cijfers wel en niet vergelijken', zei financieel bestuurder F. Cremers in een toelichting. ‘In augustus wisten we niet dat we een boekverlies op Claritas en reorganisatielasten moesten incasseren.'

related partner content for mobile comes here

Daar komt bij dat de zwakke dollar het concern parten blijft spelen. VNU haalt veel omzet uit de VS, maar rapporteert in de dure euro. Door de lage dollarkoers daalt de winst per aandeel dit jaar alleen al 14 procent.

VNU kondigde eerder aan in te grijpen bij zijn grootste onderdeel, Marketing Informations. Vandaag werden de details bekend van dit zogeheten Project Atlas. VNU schrapt zevenhonderd banen bij de dochter, waar ook ACNielsen deel van uitmaakt. Daarvan verdwijnt 80 tot 90 procent in de VS. Of en waar in Nederland banen verdwijnen bij dit meerjarige programma, is niet duidelijk. De kosten van de reorganisatie lopen op tot 30 miljoen euro.

De verkoop eerder deze maand van Claritas, dat zich richt op marketinginformatiediensten, blijkt een boekverlies te hebben opgeleverd van 25 tot 30 miljoen euro. Dat drukt de winst per aandeel alleen al met 6 procent.
VNU-voorzitter Rob van den Berg vindt dat het concern het dit jaar gezien de moeilijke omstandigheden goed heeft gedaan (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in