Overslaan en naar de inhoud gaan

In tijden van onzekerheid groeit de genotzucht

De economie ligt zwaar onder druk, de werkloosheid blijft hoog, goede investeringen zijn moeilijk te vinden. Nieuw onderzoek van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van flash picknicks tot psychedelische paddestoelen, vulgaire mode tot 'smirting' (roken en flirten) op de stoep, zien we de zoektocht voor persoonlijk genot naar het extreme gaan, waar het plezier en het gevoel heel intens, rauw en authentiek zijn.
'Kinderen willen altijd plezier beleven, maar de informatie die wij verzamelden wijst erop dat meer en meer volwassenen op zoek zijn naar jonge, actieve, gemeenschappelijke manieren van plezier maken die vroeger enkel voor jongeren bestemd waren,' zegt Ira Matathia, Managing Partner bij Euro RSCG MVBMS Partners. 'Er is een gezegde dat wordt toegeschreven aan La Rochefoucauld: 'Van de zon en de dood moet men de blik wel afwenden.' En dat zien we nu. Mensen zijn niet enkel allergisch voor slecht nieuws, ze hebben hun buik vol van alles waar een luchtje van namaak, nep of verzonnen aan hangt. En daarom richten ze zich tot beschikbaar, geoorloofd plezier - hoe authentieker hoe beter. Tegenwoordig regeert 'het echte'.

related partner content for mobile comes here

Het volgende is een voorbeeld van de rages en trends die de trendspotters van Euro RSCG hebben genoteerd in hun uithoeken van de wereld. Ze zijn overgenomen uit het onlangs uitgegeven witboek van het agentschap 'The Power of Pop Culture' (De kracht van de popcultuur).

1. Stadsstranden: Deze surrealistische verzamelplaatsen waren dé grote rage in Europa deze zomer. In Parijs sloten ze de belangrijkste straten rond de Seine af, stortten ze overal zo'n 3.000 ton zand, plaatsten ze enkele honderden ligstoelen en strandparasols en maakten ze 'Paris-Plage'. Stadsstranden werden ook opgemerkt in Brussel, Amsterdam en Duitsland.

2. Kinderspel: Genieten van een terugkeer naar de eenvoudige jeugdige onschuld is de nieuwe activiteit voor hippe volwassenen. In Finland zijn meezingers en sleeën de favorieten bij de volwassenen.

3. Flash Picknicks: Picknicks zijn heel erg populair geworden en speciaal ontworpen plastieken bordjes verkopen als zoete broodjes. Er worden ook 'Flash Picknicks' georganiseerd. Een groepje mensen sms'en elkaar een verzamelplaats en tijdstip, en komen samen voor picknicks om het even waar. In Frankrijk is het niet ongewoon dat meer dan 50 of 60 mensen tegelijkertijd samenkomen.

4. Kussende meisjes: Madonna en Britney zullen wel meer zichtbaarheid hebben gehad, maar meisjes (en voornamelijk jonge meisjes) die in het openbaar kussen is al een tijdje het van het in Noorwegen. Je ziet de rage in muziekvideo's, advertenties, op de dansvloer en op feestjes.

5. Drumgroepen: Waarmee vroeger werd verwezen naar de hippie-anarchistische menigte, is opeens 'gezinsvriendelijk' geworden. Drumgroepen duiken overal op, van stadsclubs en theehuisjes tot parken en grote, bekende bedrijven. De beoefenaars beweren dat drummen, naast puur vermaak, ook de kracht heeft om lichaam en geest te genezen. Nog een succesnummer, het broertje van drumgroepen: buikdansen.

6. Popcultuurtentoonstellingen: Meer en meer musea nemen een voorbeeld aan The Art of the Motorcycle' van Guggenheim door tentoonstellingen te organiseren over popcultuurthema's. Onder de beschikbare opties in de VS vorige zomer: 'Monster Trucks: The Science of Extreme Machines' (Monstervrachtwagens: de wetenschap van extreme machines) in het Musuem van Wetenschap en Industrie in Chicago en 'Chocolate: The Exhibition' (Chocolade: de tentoonstelling) in het American Museum of Natural History in New York.

7. Amerikaanse 80’s: De retro 80’s stijl en cultuur is terug en wordt overgenomen in landen die de Technicolor, asymmetrische mode de eerste keer niet meemaakten. Minirokken, zware juwelen, en felgekleurde schoenen zijn nu helemaal in. Iedereen die onlangs in Sint-Petersburg was, zal gemerkt hebben dat hotpants met luipaardmotief en hoge hakken overal mode is. En winkels zoals Express, Bebe, Esprit en Hennes & Mauritz proppen hun rekken vol met stijliconen uit de 80’s, zoals de sweaters met blote schouders en met ceintuur en de leggings. Er verschijnen tal van web sites over de trend, zoals en .

8. Drugcultuur goes retro: Onze trendspotters vermelden dat speed de nieuwe oude drug is op feestjes. Op ontspannen plaatsen, zijn de drugs organisch met het heropduiken van paddestoelen. En het meest retro van allemaal: alcohol is de nieuwe zwarte.

9. Het natuurlijke: Perfecte tanden? Perfecte nagels? Perfect is passé, natuurlijk is nieuw. Iedereen houdt van het Cuervo Gold-meisje met de grote spleet tussen haar tanden. Warrig, onverzorgd, schuin: een duidelijke rebellie tegen de gemanicuurde look die we zo lang gezien hebben.

10. Russen: Ongetwijfeld 'dirty hot', ze duiken meer en meer op in trendy nachtclubs en places to be in de grote hoofdsteden, voornamelijk Londen.

11. Provoceer me: T-shirt bedrijven met aanstootgevende tekst op de voorkant ('Gettin' lucky in Kentucky' uitverkocht bij Urban Outfitters) en heel korte rokjes doen de mensen praten. Lingeriewinkel Agent Provocateur brengt opwinding naar steden zoals New York en Londen.

12. Premium alcohol: Nu dat meer mensen elke avond drinken, spreekt het vanzelf dat zij het beste willen drinken. Maar trendy betekent niet noodzakelijk ook het duurste. Parijs wordt overstroomd door Mantequilla, een alcoholisch drankje op basis van groene appels dat gevaarlijk goed smaakt en gemaakt wordt door Marie Brizard.

13. Appartementenbars: Een nieuwe trend, voornamelijk in Spanje, is om appartementen om te toveren tot bars. Het wordt ook meer en meer gedaan in New York, voornamelijk sinds de anti-rookwetgeving van kracht werd. Appartementenbars zijn ook aanlokkelijk omdat ze exclusief zijn - net zoals de alleen-voor-leden Milk and Honey bar in New York.

14. Rugby: De sport is erg in vandaag, voornamelijk in landen waar het vroeger geen fans had (zoals de VS en Frankrijk). De Six Nations en de Tri-Nations zijn heel populaire evenementen en worden dat zeker in de VS.

15. Totale omgevingen: 1, rue du Pont Neuf is het gespreksonderwerp in Parijs. Op het gelijkvloers is Lo Sushi, het hipste van dit ogenblik, dan het paradepaardje, de Kenzo-winkel; op de vierde verdieping is er Labullekenzo (een kuuroord); en helemaal bovenaan Kong, het nieuwste Philippe Starck restaurant, volledig met retro-chic Hello Kitty decor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in