Het ‘hogere doel’ is voor marketeers groter dan ooit


De drive onder marketeers om purpose-driven marketing te bedrijven is in tegenstelling tot vorig jaar weer sterk gegroeid. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2020, die zoals elk jaar in nauwe samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights tot stand is gekomen. 70 procent zegt dat hun bedrijf een hoger doel heeft dat iedereen in de organisatie nastreeft, 100 procent (!) van de ondervraagden zegt zich ook te kunnen identificeren met die purpose.
Is er in uw bedrijf sprake van een duidelijke purpose? Hiermee bedoelen we een hoger doel dat iedereen in de organisatie nastreeft. (2020 versus 2019)
Ja: 70% versus 66%
Nee: 31% versus 34%
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKunt u zich identificeren met de purpose van uw organisatie? (2020 versus 2019)
Ja: 100% versus 98%
Nee: 0% versus 2%
Kan je het uitleggen?
Ook het bewustzijn binnen bedrijven lijkt sterk gegroeid te zijn. Zei vorig jaar nog 60 procent van de ondervraagden dat iedereen binnen zijn bedrijf kan uitleggen wat de purpose van de organisatie is, nu is dat 72 procent. Zelf kan de marketeer dat natuurlijk ook (althans, 83 procent) en bovendien is hij trots op de organisatie waar hij voor werkt en draagt dit ook uit (89 procent).
Stelling: Mijn organisatie levert een positieve bijdrage aan de maatschappij (2020 versus 2019)
Helemaal mee oneens: 2% versus 2%
Mee oneens: 6% versus 8%
Neutraal: 22% versus 24%
Mee eens: 44% versus 40%
Helemaal mee eens: 27% versus 27%
'Ik draag voldoende bij'
Marketeers zijn er ook van overtuigd dat hun organisatie een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. (Dit jaar 70 procent, iets gegroeid ten opzichte van de 67 procent van vorig jaar.) En de meest in het oog springende ontwikkeling is misschien nog wel dat 92 procent van de ondervraagden zeker weet dat hij voldoende bijdraagt aan de purpose van zijn organisatie. (Vorig jaar nog 77 procent.)
Stelling: Ik heb het gevoel dat ik voldoende bijdraag aan de purpose van mijn organisatie (2020 versus 2019)
Helemaal mee oneens: 1% versus 1%
Mee oneens: 2% versus 5%
Neutraal: 5% versus 17%
Mee eens: 44% versus 50%
Helemaal mee eens: 48% versus 28%
Hype
Het idee dat purpose-driven marketing een hype is, of zelfs onzin is, raakt steeds verder op de achtergrond. Dat de tijd waarin we leven (covid, #BLM, opwarming van de aarde) hier een belangrijke rol in speelt, ligt voor de hand. Purpose heeft als marketing-topic nog meer aan betekenis gewonnen, maar de uitdaging voor veel merken blijft hoe je daar op een geaccepteerde manier invulling aan geeft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDat "70 procent van de marketeers zegt dat hun bedrijf een hoger doel heeft" zegt niet zoveel als we niet wat meer informatie hebben. Welke bedrijven/branches/steekproefgrootte per categorie/etc. Waar kunnen we dat vinden? Ben erg nieuwsgierig.
Hi Martin, sorry voor het late antwoord, ik moest het even navragen bij DVJ. Branches zijn niet uitgevraagd omdat de steekproef te klein is om daar weer splits op te maken. Om bedrijven te gaan noemen wordt, denk ik, wel heel omslachtig.
Wel weten we dat 43 procent van de respondenten B2B-marketeer is, 17 procent B2C en 40 procent beide. Ook hier is uitsplitsen lastig, omdat we een N van 206 hadden. Groot genoeg om algemene uitspraken te doen, maar te klein om uit te splitsen.