Het geheim van een ‘goede’ crisis
samhoud creative tech is gespecialiseerd in het creëren van innovatieve digitale customer experiences als antwoord op strategische vraagstukken. We geloven in de combinatie van technologie en creativiteit om tot verrassende, originele en relevante oplossingen te komen. Voor de eindgebruiker én voor de organisatie.
Lees meerOns werk varieert van het creëren van kortlopende campagnes tot de ontwikkeling van structurele digitale producten en diensten. Om dit te realiseren hebben we een multidisciplinair team van strategen, creatieven, designers, developers en gedragsexperts in huis. Zo kunnen we onze klanten van A tot Z helpen: van strategisch inzicht tot creatief concept en uiteindelijke digitale productie.
samhoud creative tech maakt onderdeel uit van de &samhoud groep. samhoud consultancy richt zich op het oplossen van brede strategische vraagstukken door het veranderen van gedrag en &ranj is gespecialiseerd in serious games en gamification. De kruisbestuiving tussen consultancy, gamification en creativiteit en technologie zorgt voor een ongewone aanvulling op onze aanpak en projecten.
Nu we middenin de tweede corona-golf zitten, gaan veel bedrijven noodgedwongen op zoek naar nieuwe verdienmodellen en oplossingen. Creativiteit en flexibiliteit zijn cruciaal om te overleven en digitalisering heeft een ongekende versnelling gekregen. Maar: Hoe kom je juist nu tot die ene briljante out-of-the-box oplossing die het verschil gaat maken voor jouw klant? Lees hier meer over design thinking als disruptieve aanpak en vier concrete tips die je kunnen helpen tot succes te komen.
Design thinking & out-of-the-box denken
Zoals Winston Churchill zei: ‘never waste a good crisis’. Dit is het moment om het helemaal anders aan te pakken. Om out-of-the-box te denken. Om te komen tot innovatie in plaats van optimalisatie. Het verschil tussen matige en briljante oplossingen die het verschil maken, zit daarbij in de aanpak.
Design thinking is de afgelopen jaren steeds bekender geworden en vormt een bewezen methodiek die eerder al bedrijven ‘redde’ zoals AirBnB en in het verleden groot succes bezorgde bij vele grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Apple. Kort gezegd bestaat de aanpak uit twee delen; de ‘problem space’ en de ‘solution space’. In de problem space is het van belang het probleem te begrijpen, vanuit empathie te verdiepen in de wereld van de klant, en te komen tot de juiste probleemstelling. De ‘solution space’ richt zich op het genereren van vernieuwende oplossingen door inzet van slimme brainstorm technieken. Dat concretiseer je tot een concept en prototype, die je vervolgens toetst, verbetert en opschaalt.
Met aantrekkelijke kenmerken zoals hoge buy-in en draagvlak, lage kosten en risico door de agile aanpak en real-time feedback die snel laat zien wat werkt, is design thinking voor veel bedrijven een interessante aanpak geworden. Mits goed ingezet natuurlijk. Juist nu kan design thinking een verschil maken voor het slim inspelen op een snel veranderende wereld.
Vier tips om tot echte out-of-the-box oplossingen te komen met behulp van design thinking:
- Graaf dieper. Hoe meer aandacht je stopt in het afpellen van je uitdaging, hoe groter de kans dat je oplossing echte impact heeft. Te vaak wordt - te snel - in oplossingen gedacht. Neem geen genoegen met de vraag, maar graaf naar de diepere grondoorzaak door ‘5x waarom’ te vragen en leg bloot welk klantgedrag meespeelt (welke actie of behoefte zit erachter?). Dan kom je tot je probleemstelling.
- Combineer data en ervaring. Baseer je bevindingen niet alleen op basis van kwantitatieve informatie en data, maar stap in de schoenen van degene voor wie je een oplossing ontwerpt. Luister en ervaar zelf, bijvoorbeeld door als ‘vlieg op de muur’ een dagje mee te lopen of interviews te houden. Laat je eigen aannames niet de overhand nemen, de behoefte van jouw klant of eindgebruiker staat centraal.
- Maak gebruik van ‘diversity of thought’. Bekijk jouw uitdaging eens door de lens van iemand binnen een geheel andere discipline of perspectief; een profvoetballer, wereldreiziger, muzikant of regisseur. Wat zie je? Geef zo nodig mensen een specifieke lens mee waarin je zorgt voor balans tussen creativiteit, business sense en impact.
- Test, test, test. Nee, we hebben het niet over de corona-testen. Jouw oplossing wordt beter als je het zo snel mogelijk loslaat op de eindgebruiker. Wacht niet totdat jij denkt dat het perfect wordt, want juist door het in een vroeg stadium te toetsen en eerlijke feedback op te halen, kun je jouw protoype succcesvol verbeteren.
Boost creativiteit en innovatiekracht
Design thinking ligt al jaren ten grondslag aan succesvolle oplossingen, maar was nog nooit zo relevant als nu. Naast de inhoudelijke waarde, zorgt het voor een mindset-shift van medewerkers. Het traint empathisch vermogen, vergroot kennis over gedrag en triggert out-of-the-box denken. Het zorgt voor een andere manier van kijken door inzet van collectieve intelligentie en creativiteit.
Het is meer dan ooit belangrijk om nu te kijken naar innovatiemogelijkheden en radicaal vernieuwende oplossingen door een meer innovatieve en creatieve lens. Heb jij een uitdaging en ben je op zoek naar out-of-the-box oplossingen die impact maken en jouw klant weten te raken? Of wil jij de creativiteit en innovatiekracht van jouw team ‘unlocken’? Contact ons gerust voor meer informatie via f.smit@samhoudcreativetech.com.
samhoud creative tech is gespecialiseerd in het creëren van innovatieve digitale customer experiences als antwoord op strategische vraagstukken. We geloven in de combinatie van technologie en creativiteit om tot verrassende, originele en relevante oplossingen te komen. Voor de eindgebruiker én voor de organisatie.
Lees meerOns werk varieert van het creëren van kortlopende campagnes tot de ontwikkeling van structurele digitale producten en diensten. Om dit te realiseren hebben we een multidisciplinair team van strategen, creatieven, designers, developers en gedragsexperts in huis. Zo kunnen we onze klanten van A tot Z helpen: van strategisch inzicht tot creatief concept en uiteindelijke digitale productie.
samhoud creative tech maakt onderdeel uit van de &samhoud groep. samhoud consultancy richt zich op het oplossen van brede strategische vraagstukken door het veranderen van gedrag en &ranj is gespecialiseerd in serious games en gamification. De kruisbestuiving tussen consultancy, gamification en creativiteit en technologie zorgt voor een ongewone aanvulling op onze aanpak en projecten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid