'Goede Doelen geven soms nog "te rooskleurig beeld" in jaarverslag'
De GDO’s ambiëren wel in grote meerderheid een grotere zichtbaarheid van hun bereikte resultaten. De resultaten werden woensdag 13 oktober bekendgemaakt bij de uitreiking van De Transparant Prijs voor het beste charitatieve jaarverslag. De prijswinnaar van deze zevende editie was Natuurmonumenten. In totaal was er dit jaar een record van 219 inzendingen voor de prijs.
Volgens de jury van de Transparantprijs kan de informatie in het jaarverslag over impact beter. Zo geven organisaties nog onvoldoende inzicht in leermomenten en projecten die minder goed gelukt zijn. Bovendien kunnen ze meer gebruikmaken van sociale media bij het over de bühne brengen van wat wel en niet bereikt is.
Uit het enquête-onderzoek blijkt dat de helft van de onderzochte goede doelen vindt dat ze wel transparant zijn over wat ze doen, maar niet over het daadwerkelijk bereikte effect. En ondanks dat alle respondenten aangeven dat het zichtbaar maken van impact essentieel is, meet een vijfde niet of hun inspanningen daadwerkelijk leiden tot het gewenste effect. De bevindingen uit de jaarlijkse analyse van charitatieve jaarverslagen bevestigen dit beeld. Hieruit blijkt dat goede doelen aanmerkelijk beter scoren op het inzichtelijk maken van hun beleid, doelen, bestedingen, governance en fondsenwervende inspanningen dan vijf jaar geleden. Daarentegen blijft de mix tussen wat goed en wat minder goed ging, nog teveel onderbelicht in de jaarverslagen, waardoor soms een te rooskleurig beeld wordt geschetst naar de lezer van het verslag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid