Overslaan en naar de inhoud gaan

Gewone mensentaal

Zowel de noodzaak om te bezuinigen, als de wens om zorg 'dichterbij' te organiseren zijn aanleiding voor 'de drie decentralisaties'. Door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat éne contact, met de in een ander jargon 'accountmanager' verloopt niet altijd even soepel. besteedde er van de week aandacht aan. De WMO consulent uit Deventer voerde het volgende gesprek met een hoogebejaarde mevrouw:
WMO-consulent: Wat speelt er precies?
Bejaarde mevrouw: Ik heb een rolstoel die heel zwaar loopt. Die rolstoel is van Carinova, en toen zegt mijn dochter toen ik eens in Zwolle was met die rolstoel, en toen gingen we naar het winkelcentrum, dat is er niet zo ver vandaan. En mijn dochter die zegt die rolstoel die loopt zo zwaar. En ik zeg, ik zal de gemeente eens bellen in Deventer en zodoende.
WMO-consulent: De afgelopen jaren is er een beetje een claimgericht aanbod geweest aan voorzieningen, dus bijvoorbeeld met de hulp in het huishouden die u bijvoorbeeld heeft…
Bejaarde mevrouw: Ja….
WMO-consulent: En dat wil men meer richting eigen participatie, eigen kracht, meer richting zelfredzaamheid. Er moet eigenlijk een soort van cultuuromslag komen.
Bejaarde mevrouw: Ja maar ik heb maar twee keer in de maand hulp in de huishouding, drie uur in de morgen.
WMO-consulent:Dat komt allemaal nog, we bespreken het allemaal. Eigenlijk wil ik een gesprek met u aangaan, wat u nog wel kunt.

related partner content for mobile comes here

Zo moeilijk is dat dus: je verplaatsen in de situatie van iemand anders en gewone mensentaal spreken.

Miscommunicatie van een heel andere soort is er in hetzelfde item te zien door wethouder Margriet de Jager. Haar kille en eendimensionele verhaal landde zo verkeerd dat de Raad van Deventer er een motie van treurnis aan wijdde en dat de wethouder in aller ijl met een de veroorzaakte schade enigszins moest zien te beperken.

Voor mijn opdracht bij een heel andere gemeente heb ik over dit onderwerp in ieder geval nu een mooie casus om te bespreken hoe communicatie over dit onderwerp wel moet: in gewone mensentaal, empathisch en luisterend..

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in