Fortress Japan
De Japanse consumentenmarkt heeft een enorm potentieel voor Nederlandse bedrijven. Meer dan 50 miljoen huishoudens, grotendeels geconcentreerd in een paar steden, met veel geld te besteden en een positieve grondhouding voor alles wat westers is.
Tot zover het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het steeds moeilijker wordt voor buitenlandse bedrijven om zaken te doen in Japan.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaNa een aantal jaren van toenemende openheid, begint Japan de loopbruggen weer op te halen en zich weer in hun fort te verschuilen.
Er wordt in dit verband al gesproken over Fortress Japan.
Een aantal voorbeelden;
1) Veel jongeren keren zich af van de westerse consumptiemaatschappij. De NEET's (Not in Education, Employment or Training en onder de 25 jaar) willen niet meer meerennen in de westers gerichte prestatiemaatschappij. Daarnaast prefereren goede academici tegenwoordig een carriere bij de overheid boven het bedrijfsleven (of liever een groot Japans bedrijf dan een klein westers bedrijf).
2) Door de vergrijzing zijn veel Japanse bedrijven genoodzaakt om over de grenzen te kijken voor verdere groei. Daarnaast worden ze meer protectionistisch over de thuismarkt.
Dentsu, mediagigant in Japan, maakt het buitenlandse reclamebureaus in toenemende mate moeilijk om klanten te werven. Heb je een grote klant weten te winnen, is de kans groot dat Dentsu terug komt met een aanbod waar niet tegenop te concurreren valt (heel lage of zelfs negatieve fees die wel weer terugverdiend worden via media inkoop) of ze kunnen de klant zelfs dreigen met toegang tot hun mediakanalen te blokkeren (ze zijn eigenaar van de meeste televisiekanalen).
Tja, dan wordt het wel erg lastig. Wanneer je dan ook nog bedenkt dat de beste creatieven liever voor een gigant kiezen dan voor een kleiner buitenlands bureau, dan kun je ook al moeilijk winnen met creativiteit.
3) Zelfs in de mode zie je voorzichtig een terugkeer naar traditionele kleding. Onder jonge meisjes wordt het dragen van kimono's weer populair en onder de pakken dragen sommige japanse 'salarymen' weer een fundoshi.
4) Tenslotte zie je zelfs in de politiek een meer interne focus. De minister-president speelt goed in op dit protectionistische sentiment met bezoeken aan een tempel waar oorlogsmisdadigers zijn begraven.
Koizumo, de minister-President heeft op het laatste moment een voorstel om de post te liberaliseren zien crashen (hij probeert dit met de nieuwe verkiezingen nog terug te draaien, we wachten af).
Al met al een moeilijke markt. Maar niet minder spannend. Ik zit hier inmiddels bijna een half jaar en de uitdagingen zijn enorm, maar de beloning is navenant.
Zolang de ophaalbrug maar achter me opgehaald wordt, is het prima. Binnen is binnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid