Overslaan en naar de inhoud gaan

Fortress Japan

Door Douwe Rademaker in Tokio
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Japanse consumentenmarkt heeft een enorm potentieel voor Nederlandse bedrijven. Meer dan 50 miljoen huishoudens, grotendeels geconcentreerd in een paar steden, met veel geld te besteden en een positieve grondhouding voor alles wat westers is.

related partner content for mobile comes here

Tot zover het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het steeds moeilijker wordt voor buitenlandse bedrijven om zaken te doen in Japan.

Na een aantal jaren van toenemende openheid, begint Japan de loopbruggen weer op te halen en zich weer in hun fort te verschuilen.

Er wordt in dit verband al gesproken over .

Een aantal voorbeelden;

1) Veel jongeren keren zich af van de westerse consumptiemaatschappij. De (Not in Education, Employment or Training en onder de 25 jaar) willen niet meer meerennen in de westers gerichte prestatiemaatschappij. Daarnaast prefereren goede academici tegenwoordig een carriere bij de overheid boven het bedrijfsleven (of liever een groot Japans bedrijf dan een klein westers bedrijf).

2) Door de vergrijzing zijn veel Japanse bedrijven genoodzaakt om over de grenzen te kijken voor verdere groei. Daarnaast worden ze meer protectionistisch over de thuismarkt.

, mediagigant in Japan, maakt het buitenlandse reclamebureaus in toenemende mate moeilijk om klanten te werven. Heb je een grote klant weten te winnen, is de kans groot dat Dentsu terug komt met een aanbod waar niet tegenop te concurreren valt (heel lage of zelfs negatieve fees die wel weer terugverdiend worden via media inkoop) of ze kunnen de klant zelfs dreigen met toegang tot hun mediakanalen te blokkeren (ze zijn eigenaar van de meeste televisiekanalen).

Tja, dan wordt het wel erg lastig. Wanneer je dan ook nog bedenkt dat de beste creatieven liever voor een gigant kiezen dan voor een kleiner buitenlands bureau, dan kun je ook al moeilijk winnen met creativiteit.

3) Zelfs in de mode zie je voorzichtig een terugkeer naar traditionele kleding. Onder jonge meisjes wordt het dragen van weer populair en onder de pakken dragen sommige japanse 'salarymen' weer een .

4) Tenslotte zie je zelfs in de politiek een meer interne focus. De minister-president speelt goed in op dit protectionistische sentiment met bezoeken aan een tempel waar oorlogsmisdadigers zijn begraven.

Koizumo, de minister-President heeft op het laatste moment een voorstel om de post te liberaliseren zien crashen (hij probeert dit met de nieuwe verkiezingen nog terug te draaien, we wachten af).

Al met al een moeilijke markt. Maar niet minder spannend. Ik zit hier inmiddels bijna een half jaar en de uitdagingen zijn enorm, maar de beloning is navenant.

Zolang de ophaalbrug maar achter me opgehaald wordt, is het prima. Binnen is binnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in