Overslaan en naar de inhoud gaan

Exclusief: Jaap Blokker over marketing

‘Een aparte discipline binnen het bedrijf?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij Blokker werken geen marketingdirecteuren. Niemand in het bestuur van het bedrijf die zich speciaal met marketing bezighoudt. Er is geen marketingstaf. Geen marketingstrategie. Geen marketingbeleid.
Staat Blokker daarmee model voor de crisis in de marketing waarover de Groningse hoogleraar Peter Leeflang in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing de noodklok luidde?
Nee, integendeel, benadrukt Jaap Blokker. ‘In dit bedrijf moet iedereen ieder uur van de dag, bij alles wat hij of zij doet, met marketing bezig zijn. Maar als je aan Marketing gaat doen, met hoofdletter M, gaan mensen zich verschuilen achter de Marketingafdeling. Dan krijg je iets staf-achtigs. Daar ben ik bang voor. Je krijgt een inkoper die zegt, ik koop zoveel duizend kopjes en schoteltjes in, en de marketingman ziet maar hoe hij ze verkoopt. Die wordt vervolgens gemangeld tussen de inkoop- en verkoopdirecteur. Iedereen die bij de Blokker groep werkt, moet op zijn eigen terrein doordrongen zijn van het belang van marketing.’

related partner content for mobile comes here

Een marketingstrategie vindt Blokker ook niet nodig. Professor Leeflang stelt, vanuit zijn wetenschappelijke visie, dat marketeers zich meer bezig moeten houden met de lange termijn. Dat ziet Blokker anders. ‘Ik zou zeggen, ze moeten zich juist meer bezighouden met de korte termijn. Trends zijn zo heftig en duren zo kort. Wie weet hoe de wereld er over twee jaar uitziet?’
Een reclamebeleid? ‘Onze kassa meet het succes van een medium. De kassa vertelt ons dat folders meer respons opleveren en langer doorwerken dan bijvoorbeeld dagbladadvertenties.’
Blokker blijft op de hoogte door voortdurend, soms incognito, zijn winkels te bezoeken. ‘Je leert het meeste van in de winkel staan. Natuurlijk lees je bladen, vaktijdschriften, je bezoekt beurzen, buitenlandse winkels. Er zijn zoveel bronnen van inspiratie.’

Bedreigingen ziet hij wel, maar die komen van een heel andere kant. Van de overheid bijvoorbeeld. Zo heeft Blokker last van de concurrentie van grootschalige buitenlandse formules als Ikea en Mediamarkt, die van de overheid mogen wat hij niet mag. ‘Die zaken worden overal in de periferie toegelaten, Blokker en Xenos niet. Terwijl er veel overlap is in assortiment. Dat is toch van de gekke? Ik zie het best zitten in weidewinkels, maar ik krijg de kans niet. Als het groot en buitenlands is, openen gemeenten hun armen, als het kleiner en Nederlands is, sluiten ze hun ogen.’
Het gehele interview staat in het mei-nummer van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in