Exclusief: Jaap Blokker over marketing


Bij Blokker werken geen marketingdirecteuren. Niemand in het bestuur van het bedrijf die zich speciaal met marketing bezighoudt. Er is geen marketingstaf. Geen marketingstrategie. Geen marketingbeleid.
Staat Blokker daarmee model voor de crisis in de marketing waarover de Groningse hoogleraar Peter Leeflang in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing de noodklok luidde?
Nee, integendeel, benadrukt Jaap Blokker. ‘In dit bedrijf moet iedereen ieder uur van de dag, bij alles wat hij of zij doet, met marketing bezig zijn. Maar als je aan Marketing gaat doen, met hoofdletter M, gaan mensen zich verschuilen achter de Marketingafdeling. Dan krijg je iets staf-achtigs. Daar ben ik bang voor. Je krijgt een inkoper die zegt, ik koop zoveel duizend kopjes en schoteltjes in, en de marketingman ziet maar hoe hij ze verkoopt. Die wordt vervolgens gemangeld tussen de inkoop- en verkoopdirecteur. Iedereen die bij de Blokker groep werkt, moet op zijn eigen terrein doordrongen zijn van het belang van marketing.’
Een marketingstrategie vindt Blokker ook niet nodig. Professor Leeflang stelt, vanuit zijn wetenschappelijke visie, dat marketeers zich meer bezig moeten houden met de lange termijn. Dat ziet Blokker anders. ‘Ik zou zeggen, ze moeten zich juist meer bezighouden met de korte termijn. Trends zijn zo heftig en duren zo kort. Wie weet hoe de wereld er over twee jaar uitziet?’
Een reclamebeleid? ‘Onze kassa meet het succes van een medium. De kassa vertelt ons dat folders meer respons opleveren en langer doorwerken dan bijvoorbeeld dagbladadvertenties.’
Blokker blijft op de hoogte door voortdurend, soms incognito, zijn winkels te bezoeken. ‘Je leert het meeste van in de winkel staan. Natuurlijk lees je bladen, vaktijdschriften, je bezoekt beurzen, buitenlandse winkels. Er zijn zoveel bronnen van inspiratie.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Bedreigingen ziet hij wel, maar die komen van een heel andere kant. Van de overheid bijvoorbeeld. Zo heeft Blokker last van de concurrentie van grootschalige buitenlandse formules als Ikea en Mediamarkt, die van de overheid mogen wat hij niet mag. ‘Die zaken worden overal in de periferie toegelaten, Blokker en Xenos niet. Terwijl er veel overlap is in assortiment. Dat is toch van de gekke? Ik zie het best zitten in weidewinkels, maar ik krijg de kans niet. Als het groot en buitenlands is, openen gemeenten hun armen, als het kleiner en Nederlands is, sluiten ze hun ogen.’
Het gehele interview staat in het mei-nummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid