Overslaan en naar de inhoud gaan

Driejarige herkent al coole merken

Peuters hebben al hun favoriete merken. Sterker nog: ze kunnen hun voorkeuren nog overtuigend aan hun ouders duidelijk maken ook. Dit is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het rapport is bedoeld voor adverteerders en marketeers: als je weet wat er onder kinderen en jongeren speelt, kun je ze nog beter bereiken.

related partner content for mobile comes here

Zo zouden peuters volgens marktonderzoekers na hun derde verjaardag al in staat moeten zijn het imago van een merk (sportief? cool?) te herkennen. Lastig is wel dat diezelfde peuters zeer beïnvloedbaar zijn en snel van voorkeur wisselen.

McDonald's wordt als voorbeeld genoemd van een merk dat veel tweejarigen al kennen: de 'M' zou ook de eerste letter zijn die deze kinderen kunnen schrijven.
In het rapport, uitgegeven door Sanoma, staan allerlei trends en weetjes over een- tot vijftienjarigen. Een doelgroep al eerder gesignaleerde doelgroep is die van de zogenaamde tweens: kinderen tussen de negen en vijftien jaar, die veel te besteden hebben en zeer merkgevoelig zijn. Veel marktbureaus maken weinig onderscheid meer tussen de oudste leerlingen van de basisschool en de jongsten van de middelbare school: kinderen in de bovenbouw van de basisschool gaan steeds meer op middelbare scholieren lijken.

Tweens zijn belangrijk omdat ze veel invloed hebben op de gezinsbeslissingen. Zo heeft een kwart van de dertien- tot vijftienjarigen inspraak bij de aanschaf van een nieuwe auto, 28 procent beslist mee over een nieuwe tv en 51 procent bepaalt mee wat er 's avonds gegeten wordt.

Ook de strategieën die kinderen gebruiken om hun ouders over te halen een bepaald product te kopen (zoals pakken, vragen, kijken), zijn onderzocht.
Onderzoekers van de universiteit van Amsterdam deden een observatiestudie in supermarkten en speelgoedwinkels en kwamen tot de conclusie dat er rond zo'n aanschaf eigenlijk opvallend weinig conflicten ontstaan.

Uiteraard bevat het rapport veel gegevens over computer- en (mobiel) telefoongebruik door kinderen van verschillende leeftijden. Een belangrijke conclusie voor adverteerders is dat de heersende 'beeldcultuur' steeds meer door een 'tekstcultuur' wordt vervangen. Door het dagelijks gebruik van e-mail, sms en chatten ontstaat een nieuwe taal, die voor jongens weer andere woorden kent dan voor meisjes.

Voor marketing- en reclamebureaus is dit lastig, omdat deze taal zeer snel verandert. Bovendien willen jongeren juist niet met hun eigen woorden, afkortingen en codes aangesproken worden.

Ze prikken er direct doorheen als volwassenen een tekst in namaakjongerentaal hebben geschreven.

Het rapport (ISBN 90 13 01835 1) is verkrijgbaar via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in