Merkwaarden Apple en Yahoo stijgen het meest


Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd -uitgedrukt in dollars- van BusinessWeek en merkenadviesbureau Interbrand. De tien topmerken zijn 1. Coca-Cola, 2. Microsoft, 3. IBM, 4. GE, 5. Intel, 6. Disney, 7. McDonald's, 8. Nokia, 9. Toyota en 10. Marlboro.
De Nederlandse merken Philips (65), Shell (84) en Heineken (99) wisten ondanks een geringe waardedaling hun positie te behouden. ING (plaats 88) is nieuw op de ranglijst en daarmee de eerste wereldwijde 'all-finance' financiële dienstverlener in het overzicht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDuidelijke winnaars zijn dit jaar de merken die erin geslaagd zijn om met hun service en producten een nauwe band op te bouwen met de klant en een hoge merkidentificatie te bereiken. Grote namen als Coca-Cola, Microsoft, Disney en Nokia zagen hun merkwaarde dalen.
Volgens BusinessWeek hebben zelfs gevestigde merken het belang van een sterke band met de consument ingezien. Coca-Cola is bijvoorbeeld gestart met de zogeheten Coke Red Lounges voor jongeren in grote winkelcentra en Microsoft komt met kleine beurzen op luchthavens. Apple wist zijn merkwaarde met 23,7 procent te verhogen, vooral dankzij het grote succes van de iPod.
De 'Best Global Brands' zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld, met een totale waarde van meer dan 2,1 miljard dollar. De merken worden geselecteerd volgens twee criteria. Allereerst moeten het wereldwijd opererende merken zijn die ook significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.
'The Best Global Brands' verschijnt in BusinessWeek van 2 augustus 2004.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid