Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarden Apple en Yahoo stijgen het meest

Apple, Samsung, HSBC, Yahoo en Amazon hebben het afgelopen jaar hun merkwaarde het meeste zien stijgen. Kodak, Nintendo, Nokia en AOL waren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd -uitgedrukt in dollars- van BusinessWeek en merkenadviesbureau Interbrand. De tien topmerken zijn 1. Coca-Cola, 2. Microsoft, 3. IBM, 4. GE, 5. Intel, 6. Disney, 7. McDonald's, 8. Nokia, 9. Toyota en 10. Marlboro.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse merken Philips (65), Shell (84) en Heineken (99) wisten ondanks een geringe waardedaling hun positie te behouden. ING (plaats 88) is nieuw op de ranglijst en daarmee de eerste wereldwijde 'all-finance' financiële dienstverlener in het overzicht.

Duidelijke winnaars zijn dit jaar de merken die erin geslaagd zijn om met hun service en producten een nauwe band op te bouwen met de klant en een hoge merkidentificatie te bereiken. Grote namen als Coca-Cola, Microsoft, Disney en Nokia zagen hun merkwaarde dalen.

Volgens BusinessWeek hebben zelfs gevestigde merken het belang van een sterke band met de consument ingezien. Coca-Cola is bijvoorbeeld gestart met de zogeheten Coke Red Lounges voor jongeren in grote winkelcentra en Microsoft komt met kleine beurzen op luchthavens. Apple wist zijn merkwaarde met 23,7 procent te verhogen, vooral dankzij het grote succes van de iPod.

De 'Best Global Brands' zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld, met een totale waarde van meer dan 2,1 miljard dollar. De merken worden geselecteerd volgens twee criteria. Allereerst moeten het wereldwijd opererende merken zijn die ook significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Ten tweede moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn.

'The Best Global Brands' verschijnt in BusinessWeek van 2 augustus 2004.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in