Overslaan en naar de inhoud gaan

Redactionele onafhankelijkheid is mythe

Muren zijn er om afgebroken te worden. Dat geldt ook voor de scheiding tussen redactie en commercie. Die twee groeien meer en meer naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de echte wereld heeft deze mythe z’n langste tijd gehad. Tekenend is dat er steeds meer geld omgaat in non-spotadvertising. In films is productplacement de gewoonste zaak van de wereld, en bij tijdschriften kijkt men van deals tussen de redactie en adverteerder allang niet meer vreemd op.

Betekent dat nu ook dat de consument bedrogen wordt? Dat is maar hoe je het bekijkt. De klassieke manier van reclamemaken – met reclame die los staat van de rest van de media-inhoud – is voor de consument verre van ideaal. Het betekent dat hij om de haverklap gestoord wordt door reclameboodschappen waarop hij niet zit te wachten. Als de reclame een natuurlijke plek inneemt in de redactionele omgeving zonder dat er wordt gelogen, dan vindt de doorsnee-consument het wel best. Sowieso stevenen we af op een toekomst waarin de consument enkel reclame ziet die hij graag wil zien. Dat zal de adverteerder er vanzelf toe verplichten zijn merk te integreren in de media-inhoud. Want aan storende reclame heeft de consument straks geen boodschap meer.

Bron: Admap, april 2004 (43000) 2 pgs

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in