Overslaan en naar de inhoud gaan

Donateursvertrouwen bereikt historisch dieptepunt

Het donateursvertrouwen heeft het laagste punt bereikt in vijf jaar. Dit blijkt uit de kwartaalrapportage van het Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Belangrijkste oorzaak voor het lage donateursvertrouwen is de lage waardering die donateurs aan goede doelen toekennen voor hun imago, een van de drie criteria dat het donateursvertrouwen bepaalt. Donateurs geven ook aan te verwachten dat zij zelf, maar ook anderen, minder zullen geven de komende maanden.
Het vertrouwen daalt bij landelijke goede doelen veel sterker (-14%) dan bij kleine lokale initiatieven (-4%). De kerken, traditioneel een van de grootste fondsenwervers, lijden het meest aan gebrek aan vertrouwen. Van alle instanties is met 38 procent het vertrouwen in de kerk op dit moment het meest zoek.
Instanties zoals kerken en goede doelen blijken in deze tijd extra hard te worden afgerekend op hun presteren, omdat de verwachtingen ten aanzien van het vertrouwen nu eenmaal hoog zijn.
De helft van de donateurs zegt vooral te geven op het gebied van gezondheid. Een vijfde geeft vooral aan natuur en milieu en een zesde aan internationale hulp.
Een kwart van de donateurs heeft gegeven voor Pakistan. Dat is de helft minder dan voor Haïti. Eén op de twee donaties is gegaan naar Giro 555, de landelijke actie. De mensen die aan Pakistan hebben gegeven, al of niet via Giro 555, geven hun vertrouwen in een goede besteding een rapportcijfer van rond de 6. De mensen die niet hebben gegeven aan Pakistan geven een dikke onvoldoende. Dat het geld dat aan Giro 555 wordt gedoneerd, niet naar de Pakistaanse overheid gaat, maar wordt besteed via lokale particuliere organisaties met wie de SHO al jaren samenwerkt, was bij iets meer dan de helft bekend.

related partner content for mobile comes here

Het Nederlandse Donateurspanel, dat onder andere de index voor het donateursvertrouwen meet, is een initiatief van WWAV, WDM Nederland en NetQuestionnaires.
De index wordt samengesteld op basis van drie factoren; het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen.
De conclusies van deze 23e meting zijn gebaseerd op de online reacties van 1.943 respondenten uit een representatieve steekproef van 65.000 personen die door het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd.
Klik voor het onderzoeksrapport.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in