
Nu voor merken Amerika - dankzij de importheffingen van Trump - voorlopig behoorlijk onzeker is, is het alle hens aan dek. De wereld is echter groter dan de VS en met 196 landen (de één interessanter dan de ander) zijn er voor veel merken nog voldoende onontgonnen markten te ontdekken. Gelukkig is dit dankzij de huidige digitale infrastructuur laagdrempeliger dan ooit. Dus laten we onze blik verruimen, al was het maar om Mister Tariff te laten zien dat de wereld heus groter is dan hij denkt.
Hoofdeconoom van ABN-AMRO Sandra Phlippen duidde de situatie vorige week kort en krachtig, vrij vertaald komt het hierop neer: De wereldeconomie is een mierenhoop en daar heeft Trump een enorme steen opgegooid. Hierdoor is iedereen in de war en moeten we opnieuw onze weg zoeken. Dat kost tijd en geld, maar uiteindelijk zijn we wendbaar en creatief genoeg.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensOnze focus op de VS is historisch gezien duidelijk te verklaren. We zijn generaties lang gewend om onze blik op het westen te richten: zowel cultureel, economisch en daarmee ook op het gebied van handel. Voor veel Europeanen is het oosten daarentegen een stuk minder bekend. Dit geldt ook voor merken en zie je onder andere terug in onze exportcijfers, naast onze directe buurlanden is Amerika onze belangrijkste afzetmarkt. Zowel vandaag als de komende jaren -dat dachten we althans tot vorige week.
Nu een grote steen ervoor zorgt dat we gedwongen worden nieuwe routes te ontdekken, biedt een frisse blik op het oosten wellicht meer soelaas dan gedacht. Zowel in het oosten van Europa als verder weg zijn er de afgelopen jaren afzetmarkten ontstaan die volwassener zijn dan misschien in eerste instantie gedacht. De wereldwijde opmars van het internet, social media en marketplaces in het bijzonder zorgt er daarnaast voor dat het ontdekken en betreden van deze markten relatief laagdrempelig is geworden.
Dus steek je teen eens in het water om te kijken of Poolse consumenten toehappen, start een social media campagne gericht op het Midden Oosten of start met het verkopen van je producten - heel gewoon via Amazon - in bijvoorbeeld Australië of Nieuw Zeeland. Je kunt beginnen zonder je bureaustoel te verlaten en de investering nodig om te beginnen heb je volledig in eigen hand. Het zal op korte termijn zeker niet de pijn wegnemen, maar kan op lange termijn een wereld van verschil maken.
Begrijp me niet verkeerd, het is verre van ideaal en het liefst zouden we allemaal zien dat onze handel met Amerika gaat zoals het altijd ging. Maar met de huidige digitale infrastructuur hebben we gelukkig een wereld aan mogelijkheden om nieuwe routes te ontdekken en nieuwe kansen te benutten.
Uiteindelijk gaat ook deze crisis voorbij, laten we ervoor zorgen dat het ons dan meer gebracht heeft dan dat het ons nu financieel kost.
Lucas Nutbey is strategy director bij Dept.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee