
Het Britse Sonicbrand, een bureau op het gebied van – weinig verrassend - sonic-branding, breidt uit naar Nederland. Marijn Roozemond leidt de Nederlandse operatie. Hij heeft meer dan tien jaar ervaring in sonic branding, eerst bij Interbrand, daarna acht jaar bij MassiveMusic, waar hij merken als Philips, ING, en Haleon voorzag van muziek en geluid.
Roozemond gaat in eerste instantie als enige voor de Amsterdamse vestiging aan het werk. ‘Natuurlijk werk ik altijd met een netwerk van componisten en sound designers, maar in principe ben ik de enige die nu het kantoor in Amsterdam gaat opereren. Ik denk dat er over een jaar wel een echt bureau moet staan met een x-aantal medewerkers.‘
Vacatures
Adviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBEen van de redenen voor de stap naar Amsterdam van Sonicbrand is de aanwezigheid van internationale merken en vooruitstrevende bureaus. Bovendien is de vraag en markt van naar sonic-branding snel groeiende in de Nederlandse markt. Steeds meer merken vinden dat hun merkidentiteit zich ook in geluid moet onderscheiden.
Er is de afgelopen jaren enorm veel veranderd’, zegt Roozemond. ‘Ik zie nu dat we briefings binnen krijgen met de informatie die wij misschien vijf jaar geleden naar klanten toestuurden om ze over te halen. Je ziet ook dat bureaus het meer omarmen. Zowel design-agencies als de klantbureaus adviseren hun klanten om sonic branding strategisch in te zetten voor hun merk. Zij vervullen de rol van meer een brand-guardian en wij zorgen dat we met ze samen het geluid ook daadwerkelijk maken.’
Heb je al bureaus waar je mee gaat samenwerken?
‘Ja, we hebben vanuit Engeland een goede relatie met onder andere FutureBrand. Daarnaast heb hier in Nederland als zelfstandige de afgelopen jaren verschillende projecten gedaan voor muziek-agencies, hoewel ik ook zelfstandig de sonic-branding heb gedaan voor de Nederlandse politie.’
Hoe kwam je eigenlijk in contact met Sonicbrand?
‘Dat is eigenlijk heel toevallig gegaan. Het is een kleine wereld, we liepen elkaar tegen het lijf en raakten in gesprek. Het bleek dat we een gedeelde ambitie hadden, dus let's go.
Wat is Sonicbrand precies voor een club?
‘Het is een bureau met een interessante achtergrond. Oprichter Daniel Jackson heeft de sonic-branding zo’n beetje op de kaart gezet en met zijn boek An Introduction to Sonic Branding
in 2003. Toen ik in dit vak ging werken kreeg ik het op mijn bureau gegooid: ‘Hier ga dit eerst maar eens lezen.’’
Hoe ziet de markt eruit voor sonic-bureaus?
'Je hebt MassiveMusic en Amp.Amsterdam, de gevestigde namen, maar ik zie ook dat er steeds meer nieuwe partijen komen en bijvoorbeeld kleinere bureaus als Tambr. Er ontstaan nog veel ruimte. Sonic-branding is niet meer een one-off is voor de meest luxe merken maar steeds vaker een basiselement van een merk.’
Waaraan moet een goede sonic-branding voldoen volgens jou?
‘Die moet authentiek en emotioneel gedreven zijn. Consumenten reageren niet op generieke merkgeluiden, maar op muziek die echt raakt. Sonic branding moet voelen als een natuurlijke extensie van een merk.’
AI gaat daar ongetwijfeld veel invloed op hebben. Hoeveel mens heeft de muziek van een merk nog nodig?
‘Het blijft uiteindelijk gewoon een creatief proces waarbij vakmanschap nodig is voor de kwaliteit en prestige waar we voor gaan met Sonicbrand. We willen het ook altijd tot in de details uitwerken, goed onderbouwen en live opnemen. Dat is meer van belang dan het kapot rationaliseren of het proberen met zoveel mogelijk data of AI te onderbouwen. Wat ik wel zie is dat AI een groot deel van het productieproces gaat overnemen, maar het speerpunt, creatie, dat blijft menselijk.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee