Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdams bureau doet sonic branding voor Indonesische 'super-app' Gojek

Amp.Amsterdam maakte de muziek en geluiden voor de razend populaire start-up in Zuidoost-Azië.
Gojek
Gojek

Een scootertaxi pakken, boodschappen laten bezorgen of een maaltijd bestellen. Met de Gojek-app kunnen gebruikers allerlei diensten bestellen die het leven iets makkelijker maken. En dat slaat aan: de app claimt meer dan 100 miljoen bestellingen te verwerken van 25 miljoen gebruikers per maand. Nu wil de Indonesische start-up verder groeien en ondergaat ze een rebranding. Amp.Amsterdam maakte de geluiden en deuntjes (sonic branding).

related partner content for mobile comes here

Massage bestellen

Wie in Indonesië is geweest, zal de Gojek-chaffeurs ongetwijfeld hebben gezien. Ze rijden rond met een groene jas en helm. In Jakarta zijn er zelfs zoveel chauffeurs, dat de wegen groen kleuren. De app is dan ook onlosmakelijk verbonden met het leven van veel Indonesiërs. Zij kunnen er van alles bestellen: boodschappen (Go-Mart), een schoonmaakster (Go-Clean), kapster of schoonheidsspecialist (Go-Glam) en massages (Go-Massage). Zo wil de app hobbels in het dagelijkse leven wegnemen en dat gevoel moet terugkomen in de sonic branding. 

Gojek
Chauffeurs van zowel Grab (de grote concurrent) en Gojek Dimas Ardian—Bloomberg via Getty Images

Niet té technologisch

Amp.Amsterdam bedacht en maakte de muzikale omgeving van de app. De partijen vonden elkaar op Adfest, een Aziatisch festival voor de creatieve industrie. 'Het resultaat is een verzameling speelse en luchtige geluiden, die niet té technologisch of kinderlijk klinken', vertelt Diederik van Middelkoop, executive creative director van Amp.Amsterdam. ‘Het goede gevoel dat de app geeft, en het menselijke en vreugdevolle karakter hoor je terug.’

Maleisië en Filipijnen op de planning

De nieuwe geluiden vallen samen met de lancering van de rebranding van Gojek. Het merk heeft een nieuw logo. Het ontwerp kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, laat het bedrijf weten. Een kaartspel, een schot in de roos, een luchtfoto of een aan/uit-knop. Dit weerspiegelt de veelzijdigheid van het merk, aldus het bedrijf. 

Het merk heeft zijn zinnen gezet op verdere uitbreiding in Zuidoost-Azië. Op dit moment is het actief in Indonesië, Singapore, Thailand en Vietnam. Naar verluidt staan Maleisië en Filipijnen op de planning.

Gojek
Oude logo (links) nieuwe logo (rechts)
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in