Overslaan en naar de inhoud gaan

De grote vakantie uittocht begint op de digitale snelweg

De keuze voor de vakantiebestemming van gezinnen is steeds vakaer ingegeven zijn door banners of e-mail reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nog even en de grote uittocht uit Nederland en vertrekken hele volksstammen naar Frankrijk, Duitsland en de Spaanse Costa’s. 

related partner content for mobile comes here

Ook ik heb geen reisbureau meer van binnen gezien sinds de mogelijkheid bestaat om online te boeken. Hoe gaat dat? Wat zoektermen intikken op Google, een hotel zoeken via Booking.com. De dagen erna kun je er vergif op innemen dat je op sites als Facebook de ene na de andere advertentie in relatie tot die zoektermen te zien krijg.

Ook al denken we natuurlijk allemaal dat we niet beïnvloed worden door banners en e-mail reclame: je bent echt niet de enige die op die manier inspiratie voor zijn vakantie op doet. Steeds vaker blijkt de keuze voor de vakantiebestemming te zijne zijn door banners of reclame via e-mail.

Kind en Carrière
Mensen binnen de groep ‘Kind en Carrière’ zijn getrouwd of wonen samen en hebben meerdere kinderen. De leeftijd van die kinderen verschilt sterk. De ouders zijn meestal tussen de 30 en 55 jaar. Ze zijn middelbaar tot hoog opgeleid en vervullen een leidinggevende functie in bijvoorbeeld ICT of financiële dienstverlening. Ze hebben een koopwoning en één of meer auto’s voor de deur staan. Het inkomen is goed en van een kredietrisico is geen sprake. Meer dan een half miljoen gezinnen in Nederland behoort tot de groep ‘Kind en Carrière’.

Deze gezinnen zijn druk met het gezinsleven draaiende houden en dagelijkse werkzaamheden verrichten. Daarom houden ze niet veel tijd over voor andere activiteiten. Wel gaan ze minimaal eens per jaar op vakantie. Meestal in een gehuurde tent, een caravan of vouwwagen. Als het financieel kan, gaan ze ook op wintersport. Het ‘Kind en Carrière’ huishouden geeft het meest uit via digitale kanalen.

De groep is bijzonder online georiënteerd. Jonge gezinnen zijn verantwoordelijk voor zo’n 20% van de totale online omzet in Nederland. Uit onderstaande grafiek blijkt dat ze daarmee andere huishoudens ver achter zich laten voor betreft online aankopen. Ze bestellen zelfs twee keer zoveel online als andere gezinnen. Een verklaring zit hem in het feit dat mensen uit de groep ‘Kind en Carrière’ weinig tijd hebben en voor hun werk veel online zijn. Dan is het gemakkelijk om de vakantie even tussen de bedrijven door te boeken. 

Smartphones
Jonge gezinnen blijken hun aankoopbeslissing vaker dan andere huishoudens te laten beïnvloeden door Digitale Media als banners, e-mail, sociale media en mobiel. Weliswaar is in onderstaande grafiek duidelijk te zien dat de meeste mensen in de groep ‘Kind en Carrière’ zich laten beïnvloeden door reclame in folders en fysieke winkels, respectievelijk 58% en 60%, toch spreken de percentages bij digitale media boekdelen.

Stuk voor stuk zijn die hoger dan het gemiddelde in Nederland. Jonge gezinnen blijken dus gevoelig voor reclame die wordt verspreid via banners, e-mail, social media en smartphones. Niet zo gek natuurlijk, gezien het feit dat mensen met jonge gezinnen praktisch allemaal over een smartphone beschikken en zoveel tijd online doorbrengen.

Dat gezinsleden veel tijd in de auto (of file) doorbrengen blijkt uit het volgende:  7%  laat zich door radiocommercials beïnvloeden in zijn aankoopbeslissingen, tegen gemiddeld 5%. Dat lijken kleine percentages, maar deze 2% extra betekent wel dat ruim 11 duizend huishoudens meer hun aankoopbeslissingen laten afhangen van radiocommercials.

Op pad via de digitale snelweg
Aanbieders van reizen en vakanties die mikken op de doelgroep jonge gezinnen doen er dus verstandig aan een online campagne in te richten. Veel mensen in de groep ‘Kind en Carrière’ hebben Booking.com, Airbnb, Belvilla en Vliegtickets.nl staan onder hun favorieten en ze plannen hun route met Google Maps. De grote uittocht uit Nederland begint op de digitale snelweg en de schoolvakanties zijn begonnen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in