Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten splitsen zich in twee groepen

De consument valt steeds nadrukkelijker in twee groepen uiteen. Terwijl de ene groep zich verhardt, zoekt de andere naar verdieping en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert directeur Goos Eilander van onderzoeksbureau Trendbox. Zijn bevindingen uit het Life & Living continu-onderzoek onder duizenden Nederlandse presenteerde hij gisteren in Rotterdam op het Consumententrends seminar 'Wat brengt 2005'. De peiling is gedaan in de maanden voor de moord op Theo van Gogh, benadrukt Eilander. ‘We zien dat mensen nog heel erg een afwachtende houding aannemen over de economie. Ze hebben de neiging hun geld nog steeds opzij te leggen.'

related partner content for mobile comes here

De mentaliteitsstroming van een hardere samenleving is pessimistisch over de toekomst. Zo denkt bijna 60 procent van de ondervraagden dat zinloos geweld het komende jaar zal toenemen. Dat percentage lag een jaar eerder nog op bijna 50 procent. ‘Het is ook die kritische en mondige consument, die niet bedonderd wil worden, die alleen zijn eigen prioriteit centraal zet.'

Uit de cijfers blijkt dat aan de andere kant een groeiende groep mensen ontstaat die nadenkt over de zin van het leven. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden denkt ook na over het nemen van een sabbatical.
Volgens Eilander is tussen de twee groepen een scheidslijn via de leeftijd aan te brengen. ‘De hardheid is vooral merkbaar bij mensen tussen de 35 en 50 jaar oud en de spiritualiteit is vooral te vinden bij jongeren en de vijftigplussers.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in