Overslaan en naar de inhoud gaan

Kind pas rond elfde jaar kritisch over reclame

Kinderen tot 7 jaar kunnen nauwelijks onderscheid maken tussen commerciële en niet-commerciële uitingen. Pas op de leeftijd van 11 of 12…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat maakt de Stichting Reklame Rakkers op uit een eigen onderzoek onder 1915 kinderen tot en met 12 jaar. De conclusie is dat kinderen in grote mate ontvankelijk zijn voor commercie, maar nog niet over de kennis en vaardigheden beschikken om de commerciële wereld goed te begrijpen. Scholen en ouders zouden daar meer aandacht aan moeten besteden.

related partner content for mobile comes here

Volgens het onderzoek zijn kinderen van 7 tot 8 jaar in staat om reclameboodschappen te herkennen aan uiterlijke kenmerken als kleur, taalgebruik en afbeeldingen van producten en prijzen. Op die leeftijd hebben ze nog geen inzicht in de bedoelingen van de reclame. Het antwoord van een 11-jarige respondent op de vraag wie reclame betaalt, was: ‘Even denken… de burgemeester?’

Veertig procent van de kinderen vindt volgens het onderzoek dat reclame niet grof of onbeleefd mag zijn, 39 pct wil geen geweld in reclame, 28 pct vindt dat wat in de reclame te zien is echt moet zijn en 24 pct wil minder reclame.

Stichting Reclame Rakkers werd in oktober opgericht. Het doel is het commerciële bewustzijn van kinderen tot en met twaalf jaar te verbeteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in