Kind pas rond elfde jaar kritisch over reclame
Dat maakt de Stichting Reklame Rakkers op uit een eigen onderzoek onder 1915 kinderen tot en met 12 jaar. De conclusie is dat kinderen in grote mate ontvankelijk zijn voor commercie, maar nog niet over de kennis en vaardigheden beschikken om de commerciële wereld goed te begrijpen. Scholen en ouders zouden daar meer aandacht aan moeten besteden.
Volgens het onderzoek zijn kinderen van 7 tot 8 jaar in staat om reclameboodschappen te herkennen aan uiterlijke kenmerken als kleur, taalgebruik en afbeeldingen van producten en prijzen. Op die leeftijd hebben ze nog geen inzicht in de bedoelingen van de reclame. Het antwoord van een 11-jarige respondent op de vraag wie reclame betaalt, was: ‘Even denken… de burgemeester?’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVeertig procent van de kinderen vindt volgens het onderzoek dat reclame niet grof of onbeleefd mag zijn, 39 pct wil geen geweld in reclame, 28 pct vindt dat wat in de reclame te zien is echt moet zijn en 24 pct wil minder reclame.
Stichting Reclame Rakkers werd in oktober opgericht. Het doel is het commerciële bewustzijn van kinderen tot en met twaalf jaar te verbeteren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid