Overslaan en naar de inhoud gaan

Betaald persberichten publiceren bij IDG

Je kon er op wachten. Na de vraag of je ook wilde adverteren als je persberichten iets moesten gaan ‘doen’, is er nu een nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

IDG, de uitgever van onder meer Webwereld, CIO en Techworld, laat bedrijven voor per jaar onbeperkt persberichten aanleveren om deze vervolgens naar voren te schuiven als er gerelateerd nieuws op Webwereld is. Slechts twee procent van alle persberichten wordt immers gebruikt, zo stellen zij. Nu kunnen ze dus het nuttige (geld verdienen) verenigen met het informatieve.

related partner content for mobile comes here

Geen censuur meer, geen selectie door journalisten, wie betaalt informeert en dat op zijn eigen manier. In de gedrukte media heette dat tot voor kort een advertorial. Online mag dat nu onbeperkt omdat het medium immers geen fysieke beperkingen kent. Zie daar je SEO-kansen!

Dat uitgevers innoveren en de grenzen van 2.0-communicatie opzoeken begrijp ik. Doen wij ook met bijvoorbeeld persberichten met tags, SEO-woorden en foto’s en video. Verschil is echter dat het in ons geval wel persberichten blijven. Niet te commercieel om de journalist een objectieve blik op het nieuws te verschaffen, precies zoals we dat al jaren doen. Maar wat is nu de functie van een persbericht als ze straks betaald geplaatst worden?

IDG spreekt over persberichten maar heeft het mijns inziens over advertorials ofwel reclameberichten. Het voelt ook een beetje alsof ze persberichten hiermee afdoen als verkapte reclame.

Bedrijven die zich nu gaan richten op dit publicatiekanaal zullen zeker geen neutraal verwoord persbericht insturen. Immers, je betaalt er toch voor! Dit nieuwe kanaal zal op den duur met name gebruikt worden voor gelikte 2.0-advertorials, compleet met call to action en linkjes naar het verdere assortiment…zeker geen gewone persberichten dus. Of komt er misschien een IDG-jury? Misschien niet zo’n gek idee. Een nieuw kanaal om doelgroepen te bereiken, is in ieder geval geboren. Ik ben benieuwd naar de levensvatbaarheid in deze wereld waarin alles meetbaar is.

Feit blijft dat dit een interessante ontwikkeling is waarbij bedrijven zichzelf bij een groot publiek kunnen presenteren. Start-ups kunnen zich direct volwassen presenteren en en passant meeliften op de Google Pagerank van populaire nieuwssites. En bedrijven met weinig nieuws of nieuwswaarde kunnen hun eigen nieuwslawine creëren en zo laten merken dat ze bestaan…

PR, of als je wilt PR 2.0, wordt een steeds mooier vak door alle nieuwe en (social) media-kanalen die er nog steeds bijkomen. Daar hebben we nu dus een nieuwe telg bij: de adverpersberichten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in